نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

اصطلاح پرواز چارتری به چه معناست؟

پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۰۵ ب.ظ

اگر شما هم اهل سفر های هواپیمایی بوده باشید ، احتمالاً واژه بلیط چارتری یا پرواز چارتری را زیاد شنیده اید. تصور عام از این اصطلاح ، پروازی ارزان قیمت با تایم محدود است که به علت ارزان قیمت بودن ، می تواتد بی کیفیت باشد . اما آیا این تصور حقیقت دارد؟

معنی لغوی چارتر (charter) به معنای اجاره کردن یا دربست کرایه کردن است و اصطلاح پرواز چارتری ، پروازی است که در آن تمام یا قسمتی از صندلی های هواپیما توسط شرکت هواپیمایی چارتر کننده از ایرلاین یا دفتر خدمات گردشگری خرید و اجاره داده می شود. گاهی اوقات پروازهای چارتری توسط گردشگران و مسافران در برخی از مسیرها سفارش داده می شود ، اما در هر صورت بلیط توسط چارتر کننده ، که آژانس مسافرتی مربوطه است ، فروخته می شود. شرکت های چارتر کننده در خرید و اجاره ی پرواز های لحظه آخری مهارت بالایی دارند و در واقع این یک بازی برد برد بین مسافران و آژانس های مسافرتی است.

در پروازهای چارتر ، فقط فروش بلیط توسط اجاره کنندگان بلیط یا همان مسافران انجام می شود ، اما سایر مسائل مربوط به پرواز مانند حمل و نقل ، بار ، تاخیر ، لغو پرواز ، تصادف در مسافران و هواپیماها و تمام مشکلات جانبی بر عهده چارتر کننده است و آژانس فروشنده بلیط در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد و بلیط های کنسل شده نیز قابل بازگشت و عودت نمی باشند.

پروازهای چارتر به دو مجموعه ی اجاره ی کامل پرواز (کل صندلی های هواپیما) یا اجاره تعدا محدودی صندلی تقسیم می شوند.

منظور از اجاره کامل اجاره کلیه صندلی های هواپیما برای مدتی معین است مثلا برای یک پرواز و یا برای کل پرواز های تعطیلات عید نوروز اما اجاره صندلی یعنی آژانس هواپیمایی چارتر کننده تعدادی محدود از صندلی های یک پرواز را اجاره می کند که در این صورت ، مسافر می تواند صندلی خود را به صورت شناور (نامشخص) یا به صورت مشخص و یا به صورت رفت و برگشت اجاره نماید.

هواپیماهای چارتری

اصطلاح هواپیمای چارتری از لحاظ ریشه کلمه با پرواز چارتری یا بلیط چارتری تفاوت دارد . درواقع هواپیماهای چارتری هواپیماهای کوچکی هستند که تعدا کمی از مسافرین را حمل می کنند این تعداد معمولا کم تر از ۱۰ نفر مسافر است. این نوع هواپیماها که به هواپیماهای لوکس هم مشهورند ، به شخصیت های مهم سیاسی و یا هنری و یا ورزشی اجاره داده می شوند تا سفر راحتی را برای آنان به ارمغان بیاورند. خدمات ارائه شده در این هواپیماها نیز کاملا وابسته به مسافران است.

بلیط چارتری ، بلیط سیستمی

واژه ی بلیط هوایپمایی از سال ۱۹۰۹ همزمان با رونق گرفتن سفر های هواپیمایی مورد استفاده قرار گرفت و مسافران می بایست برای رزرو صندلی بر حسب مسافت سفر خود و یا امتیاز سفر خود مبلغی را برای بلیط می پرداختند . به تدریج بر طرفداران سفر های هواپیمایی افزوده شد و شرکت های هواپیمایی برای کسب در آمد بیشتر، نرخ بلیط ها را افزایش دادند . پس از چندی آژانس های مسافرتی به آمار جالبی دست یافتند . این آمار بیان می کرد که تمایل مسافران برای رزرو بلیط های کنسلی لحظه آخر که با کاهش قیمت مواجه شده بود بشدت بالاست ‌ . آن ها متوجه شدند که قیمت مصوب بلیط های هواپیمایی ، ممکن است برای مسافران چندان تحریک کننده نباشد و چه بسا آنان از وسیله ی نقلیه به صرفه تری برای سفر استفاده کنند. پس برای تشویق بیشتر آنان به خرید بلیط و مسافرت های هواپیمایی از نرخ های متغیر بلیط استفاده کردند که امروزه به بلیط های چارتری معروف است. بلیط های هواپیمایی به دو نوع اصلی بلیط چارتر و بلیط سیستمی تقسیم می شوند.

بلیط های سیستمی ، بلیط های مصوبی هستند که برای اولین بار در پروازهای هواپیمایی مورد استفاده قرار گرفت و مسافران بسته به مسافت سفر خود ، هزینه ی ثابتی را پرداخت می کردند . قیمت این بلیط ها معمولا ثابت است و طبق تعرفه گذاری های مراجع مربوطه محاسبه می گردد.

بلیط چارتری هواپیما نوعی بلیط هواپیما است که توسط آژانس های مسافرتی به فروش می رسد. در واقع ، این دفاتر در حین مذاکره با خطوط هوایی ، تمام یا بخشی از ظرفیت یک پرواز را به مسافران خود اجاره می دهند و مسئول فروش این ظرفیت هستند. در این روش آژانس مسافرتی کرایه کننده و فروشنده بلیط چارتر نامیده می شود. کسانی که قصد سفر و خرید بلیط چارتر هواپیما را دارند باید با چارتر آن (دفتر خدمات گردشگری) تماس بگیرند. شایان ذکر است که در این روش ، قیمت گذاری نیز بر عهده شرکت چارتر کننده است و شرکت فروش بلیط ها هیچ گونه حق قیمت گزاری در این زمینه را نخواهد داشت. همان طور که گفته شد ، قیمت بلیط های چارتری بر حسب صلاحدید شرکت چارت کننده متغیر است چرا که بلیط های خریداری شده قابلیت استرداد ندارند و شرکت چارت کننده موظف است با افزایش یا کاهش قیمت بلیط ها ، از فروش تمام آن ها مطمئن شود. این تغییر می تواند در هر سفر نیز متفاوت باشد برای مثال هرچه به تایم پرواز نزدیک می شویم ، فروش بلیط چارتر ارزان تر می شود تا شانس فروش رفتن بلیط های اجاره شده افزایش یابد. و بر عکس در زمانی که تفاضا برای بلیط بالاست ، برای مثال نزدیک عید نوروز که آب و هوا در اکثر نقاط کشور مساعد است و یا تعطیلات تابستان ، قیمت بلیط های چارتری بالاتر خواهد بود.

همچنین این تغییر قیمت در خصوص سفر های چارتری خارجی نیز صادق است.

تفاوت و شباهت های پرواز سیستمیک و چارتری

اولین تفاوت بین این دو ، تفاوت در قیمت است به این معنا که بلیط سیستمی دارای کرایه و قیمت ثابت است ، در حالی که قیمت بلیط چارتر می تواند بسته به زمان ، فصلی از سال ، موقعیت یا مناسبت های مختلف متغیر باشد.

دومین تفاوت آن است که بلیط های چارتری معمولا کنسلی ندارند و غیر قابل استرداد هستند و یا قیمت کنسلی بشدت بالایی دارند چون همان طور که اشاره شد شرکت چارت کننده به هیچ عنوان نمی تواند بلیطی را به شرکت فروشنده بلیط استرداد کند . بنابر این درصورتی که از سفر خود اطمینان ندارید بهتر است بلیط چارتری را رزرو نکنید. این در صورتی است که بلیط های سیستمی قابلیت کنسل شدن و صدور برای شخصی دیگر را دارند و بخش زیادی از هزینه بلیط به شخص عودت داده می شود.

با این حال هیچ یک از این دو بلیط ، قابلیت تغییراطلاعات فردی و تاریخ پرواز را ندارند و در صورت نیاز به تغییر بایستی بلیط قبلی استرداد و بلیط جدیدی صادر شود پس در ارائه اطلاعات خود دقت کافی داشته باشید.

تفاوت بعدی رده بندی سنی مسافران است که در پرواز های چارتری قیمت بلیط برای تمام سنین یکسان است اما در پرواز های سیستمیک نوزادان (کودکان زیر دو سال) از پرداخت هزینه بلیط معاف اند.

ذکر این نکته ضروریست که خدمات ارائه شده در هر دو نوع پرواز سیستمی و چارتری دقیقا مشابه است و پرواز چارتری ازرزان به معنای بی کیفیت بودن آن سفر و یا برعکس ، وی آی پی بودن آن نیست.

نکته قابل توجه دیگر در مورد بلیط های چارتر و پروازهای چارتری این است که بر خلاف پرواز های سیستمیک ، مسافرت چارتری به یک شهر یا کشور همیشه وجود ندارد و بر حسب فصل و آب و هوا و مناسبت هایی مثل عید نوروز و مناسبت های مذهبی متغیر است . با این حال برخی مسیرها مانند مشهد ، کیش و دبی که از پر طرفدار ترین سفر های چارتری هستند ، تقریبا در اکثر زمان های سال بلیط و پرواز چارتری دارند اما قیمت بلیط آن ها در مواقع مختلف سال متغیر است.

خرید بلیط چارتری ارزان

در گذشته ، اطلاع رسانی آفرها ، تخفیات و پیشنهادات ویژه ی مسافرتی ، تنها از طریق روش های اطلاع رسانی ابتدایی همچون پیامک و ایمیل به مسافران و یا ارائه پیشنهادات بصورت حضوری امکان پذیر بود . اما امروزه با گسترش سایت ها و کانال های ارتباطی پیشرفته ، اطلاع رسانی پروازهای هواپیمایی سریع تر و بهتر صورت می گیرد که نه تنها برای مسافران بلکه برای آژانس های هواپیمایی هم سودمند است.

فراموش نکنید که بر خلاف تصور بلیط چارتری همیشه ارزان ترین بلیط هواپیمایی در دسترس نیست . پس با این حساب ، هر گاه به قصد سفر ، سایت های گردشگری را زیر و رو کردید و ناگهان چشمتان به بلیط چارتری با قیمت به صرفه و ارزان افتاد ، به هیچ وجه آن را از دست ندهید.با این حال قبل از آنکه با دیدن قیمت بلیط های چارتری ، سریعا دست به جیب شوید ، یک مقایسه قیمت ساده بین بلیط های معمولی و چارتری می تواند سودمند باشد.

 گاهی خرید بلیط ارزان چارتری می تواند کاملا شانسی باشد. در واقع شناخت بهترین زمان و شرایط برای سفر به گقصد مورد نظر می تواند تا حد زیادی به شما در یافتن بلیط چارتری ارزان کمک کند.

در این راستا بررسی سایت های به روز در زمینه سفر های هواپیمایی چارتری و مشاوره و راهنمایی در خصوص بهترین زمان سفر به یک شهر یا کشور می تواند راه کار مناسبی برای بهره مندی از آخرین آفر های مسافرتی باشد.

سایت ascharter.ir  آماده ی اطلاع رسانی در خصوص پرواز های چارتری و آخرین تخفیفات در زمینه مسافرت های هواپیمایی است که با اطلاع رسانی دقیق ، شانس مسافران را برای لذت بردن از یک سفر ایمن و لذت بخش با خریدی آسان و به صرفه فراهم نموده است. همچنین می توانید در این سایت اقدام به خرید بلیط ارزان چارتری نمایید.

  • نت سنتر