نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

۳۰
تیر

متن آهنگ راغب عشق کوفی
 

ای وای ای وای ای وای ای داد از عشق
از شوقش از جورش فریاد فریاد از عشق
بی تابم با جانم چه کردی
در کارت حیرانم چه کردی
دیدی با ایمانم چه کردی
جانانم
راهی بی پایان داری ای عشق
در رگ ها جریان داری ای عشق
با سر ها پیمان داری ای عشق میدانم
من پریشانم از آن زلف در باد در دلم نینوایش
نفمه سرداد شوق آن عطر گیسو مرا میخواند
روزه هرسو به آن سو مرا میخواند
او مرا او مرا میخواند می آیم

بی تابم با جانم چه کردی
در کارت حیرانم چه کردی
دیدی با ایمانم چه کردی
جانان

https://musicdel.ir/single-tracks/267864/

  • نت سنتر
۲۲
تیر

در این مقاله پیشنهاداتی در مورد بهترین زمان سفر به جزیره زیبای کیش، جاذبه های این جزیره، راه های رفتن به کیش و ... رابه شما ارائه می دهیم.
در این مقاله نکاتی را در مورد اینکه چه زمانی به کیش بروید، چه چیزهایی را در این جزیره ببینید، چگونه به کیش برویم و همچنین راهنمای کوتاهی در مورد نحوه رزرو هتل در این جزیره را با شما در میان می گذاریم. پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید به کیش بروید این مقاله را با دقت بخوانید.
بهترین زمان برای سفر به کیش چه زمانی است؟
جزیره جنوبی کیش آب و هوای بسیار خوبی دارد اما اگر قصد دارید در زیباترین زمان سال از این جزیره دیدن کنید، باید یکی از دو دوره زمانی که قبلا ذکر شد را انتخاب کنید. به طور کلی هوای کیش در نیمه اول بهار یعنی از اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت بهترین است و این دوره می تواند یکی از گزینه های پیشنهادی شما باشد. دوره از اواخر پاییز تا اواخر زمستان نیز زمان بسیار خوبی برای بازدید از این جزیره است، اگرچه معمولاً سفر بین این دو دوره زمانی گران‌تر است. کیش تابستان های گرمی دارد و اگر در این فصل به کیش سفر کردید، می توانید از جشنواره های تابستانی آن بهره ببرید.

 


در کدام هتل های کیش اقامت کنیم؟
شما می توانید هر یک از هتل های مختلف جزیره کیش را از اسنپ تریپ با بهترین قیمت رزرو کنید و در صورت داشتن کد تخفیف از آن برای صرف هزینه کمتر برای رزرو هتل استفاده کنید. برای انتخاب از بین هتل های مختلف جزیره، باید به پارامتر قیمت هتل و موقعیت مکانی آن توجه کنید. به عنوان مثال، هتل هایی که در قسمت شرقی جزیره قرار دارند، عموماً دسترسی بسیار بهتری به جاذبه ها، مراکز تفریحی و خرید کیشی دارند. این جزیره دارای هتل های مجللی مانند ترنج یا داریوش نیز می باشد و اگر از هزینه های هتل ناراحت نیستید می توانید اقامتی خاطره انگیز را در این هتل ها تجربه کنید.

طبیعتا سریع ترین راه برای سفر به جزیره کیش که راحت ترین هم هست، سفر به این جزیره با هواپیما است. البته اگر از کیش دور نیستید راه دیگری هم وجود دارد. راه این است که با ماشین، اتوبوس یا قطار خود را به بندرعباس برسانید و از آنجا با کشتی های اتوبوسی به مقصد کیش یا قشم به این جزیره بروید تا در هزینه های سفر صرفه جویی کنید.
برای پرواز به جزیره کیش می توانید بلیط هواپیما اسنپ تریپ را با بهترین قیمت خریداری کنید.
چگونه برای کودک وقت بگذرانیم؟
فعالیت های زیادی وجود دارد که می توانید در جزیره کیش تجربه کنید تا سفر خود را در طول اقامت خود در این جزیره لذت بخش تر کنید. اگر به رانندگی علاقه دارید پیست کارتینگ کیش، بزرگ ترین پیست کارتینگ در خاورمیانه این یک پیشنهاد جذاب برای ارضای هیجان شما خواهد بود. علاوه بر پارک آبی اقیانوسی این جزیره. تفریحات آبی مانند جت اسکی، غواصی، پاراسلینگ و قایقرانی تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود.پارک پرندگان، پارک دلفین ها، قایق های یونانی، شهر زیرزمینی کاریز و شهر باستانی حریره از دیگر جاذبه های این شهر هستند.


پرواز به جزیره کیش:
شما می توانید بلیط هواپیما جزیره کیش را از چارترایر با مناسب ترین قیمت از طریق وب سایت یا اپلیکیشن چارترایرخریداری کنید و هزینه بلیط را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

 
 

 

 

چارتر ارزان یکی از راه هایی است که شما میتوانید با اندک ترین هزینه نسبت به رزرو سفر خود به جزیره زیبای کیش اقدام نمایید.

در صورتی که قصد خرید بلیط ارزان لحظه آخری  سفر به کیش را داشته اید میتوانید بصورت آنلاین آن را سایت چارتر ایر تهیه نمایید.

یکی دیگر از راه ها،جهت سفر به جزیره زیبای کیش تهیه فوری بلیط لحظه آخری می باشد،که بهترین روش جهت صرفه در زمان ومکان شماست.

 

 

 

 

 

در نهایت حتماقبل از سفر به جزیره زیبای کیش باکس اطلاعات خود را پر نمایید.

  • نت سنتر
۱۹
تیر

 

اتصال پرینتر به لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل و تبلت

چاپگر یکی از مهمترین ابزارهایی است که به ما کمک می کند اسناد و فایل های مهم را از حالت مجازی چاپ و چاپ کنیم. برای استفاده از چاپگر، باید بدانیم چگونه چاپگر را به کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل یا تبلت خود متصل کنیم. در این مقاله نحوه اتصال چاپگر به دستگاه های مختلف را یاد خواهید گرفت. از شما دعوت می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

راه های اتصال چاپگر به دستگاه های مختلف

سازندگان چاپگر اغلب روش‌های اتصال مختلفی را ارائه می‌دهند تا بتوانید چاپگر خود را با استفاده از این پورت‌ها به هر دستگاهی که دوست دارید متصل کنید. برای این کار می توانید از روش های اتصال چاپگر مانند کابل USB، کابل شبکه، اتصال چاپگر بی سیم و اتصال چاپگر Wi-Fi Direct استفاده کنید که در ادامه این مقاله با آنها آشنا خواهید شد.

انواع پورت ها برای اتصال چاپگر به کامپیوتر یا تلفن همراه

چاپگر را به لپ تاپ یا رایانه رومیزی وصل کنید

در مرحله بعد، اتصال چاپگر را به لپ تاپ و کامپیوتر در نسخه های مختلف سیستم عامل ویندوز آزمایش می کنیم، سپس به سراغ کامپیوترهای اپل با سیستم عامل مک می رویم و نحوه اتصال پرینترها را به این سیستم ها به ما نشان می دهیم.

چاپگر را با کابل USB به لپ تاپ و رایانه ویندوزی متصل کنید

هنگام اتصال چاپگر به لپ تاپ و رایانه، می توانید چاپگر را با استفاده از کابل USB به لپ تاپ یا رایانه متصل کنید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید. هدف از انجام این مراحل این است که رایانه یا لپ‌تاپ شما دستگاه چاپگر را تشخیص داده و می‌توانید دستور چاپ را برای چاپ با رایانه خود ارسال کنید.

چاپگر را با کابل USB به لپ تاپ و رایانه ویندوزی متصل کنید

1- ابتدا وارد کنترل پنل ویندوز شوید: فرقی نمی کند از ویندوز 10، ویندوز 11 یا ویندوز 7 و 8 استفاده می کنید، در هر صورت بخشی به نام کنترل پنل در ویندوز وجود دارد که می توانید از منوی استارت به آن دسترسی داشته باشید. اقامت کردن.

2- چاپگر را با کابل USB وصل کنید: معمولا یک کابل داخل جعبه چاپگر وجود دارد که می توانید از طریق پورت USB چاپگر را به کامپیوتر متصل کنید. در این زمان باید چاپگر را با کمک کابل یا گوشی مخصوص به لپ تاپ متصل کنید.

3- در قسمت Devices به قسمت Printers and Scanners بروید: در ویندوزهای مختلف این گزینه ها نام های مختلفی دارند سپس در Control Panel قسمت Hardware را پیدا کنید تا ادامه دهید.

چاپگر را به کنترل پنل ویندوز اضافه کنید

4- گزینه Add Device را انتخاب کنید: در ویندوز 10 به بالا ابتدا باید گزینه Printers & Scanners را انتخاب کنید و سپس Add Device را بزنید. اما در ویندوزهای پایین تر مانند ویندوز 8 و ویندوز 7، می توانید گزینه add device را در آنجا انتخاب کنید.

5- چاپگر را نصب کنید: در مرحله بعد سیستم دستگاه متصل شده از طریق USB را بررسی کرده و سپس چاپگر را پیدا کرده و به شما نشان می دهد. حال باید اطلاعات درخواستی را مطابق مدل چاپگر با دقت وارد کرده و وارد کنید تا بتوانید چاپگر را با موفقیت به لپ تاپ یا کامپیوتر خود متصل کنید.

پس از این مرحله چاپگر شما به لپ تاپ متصل می شود. هنگامی که می خواهید چاپ کنید، کابل چاپگر را به لپ تاپ وصل کنید و نام چاپگر خود را در قسمت چاپ انتخاب کنید. با انجام این کارها چاپگر به لپ تاپ شما متصل می شود و می توانید فایل های مورد نیاز خود را چاپ کنید.

اتصال چاپگر به کامپیوتر و لپ تاپ ویندوز با کابل شبکه (LAN).

برای اینکه بتوانید چاپگر را با کابل شبکه به رایانه متصل کنید، ابتدا باید چاپگر را با استفاده از کابل به مودم یا روتر متصل کنید. سپس کامپیوتر را به همان شبکه چاپگر متصل کنید. در مرحله بعد نرم افزار و درایورهای چاپگر لازم را روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب کنید.

اتصال چاپگر به کامپیوتر با استفاده از کابل شبکه

حال از منوی ویندوز وارد تنظیمات و کنترل پنل شوید. در این قسمت باید Devices و سپس Printers and Scanners را انتخاب کنید. با انجام این مراحل، چاپگر بر روی لپ تاپ شما نصب می شود و می توانید به راحتی از کامپیوتر خود دستورات چاپگر را صادر کنید.

اتصال بی سیم چاپگر به کامپیوتر و لپ تاپ (اتصال بی سیم)

در این قسمت اتصال بی سیم پرینتر را توضیح می دهیم تا بتوانید بدون استفاده از سیم و کابل چاپگر را به لپ تاپ خود متصل کنید. برای اتصال بی سیم، باید رایانه و چاپگر خود را به یک شبکه خاص مانند شبکه Wi-Fi خانگی خود متصل کنید.

اتصال چاپگر به کامپیوتر و لپ تاپ بدون سیم (بی سیم)

برای این کار ابتدا باید لپ تاپ خود را به شبکه وای فای متصل کنید، سپس شبکه های موجود را از صفحه چاپگر جستجو کنید و چاپگر را به همان شبکه ای که لپ تاپ شما به آن متصل است وصل کنید.

این به شما امکان می دهد چاپگر و لپ تاپ خود را به یک شبکه متصل کنید. بنابراین، در ادامه قسمت قبلی که نحوه اتصال چاپگر را از طریق کابل به شما نشان دادیم، باید تنظیمات را طی کرده و چاپگر را به عنوان یک دستگاه جدید به رایانه خود متصل کرده و تنظیمات مناسب را انجام دهید تا بتوانید از آن استفاده کنید.
 

چاپگر را با استفاده از Wi-Fi Direct به لپ تاپ و رایانه ویندوزی خود وصل کنید.

برخی از چاپگرهای جدید دارای Wi-Fi داخلی هستند و یکی از ساده ترین راه ها برای اتصال چاپگر به لپ تاپ یا رایانه استفاده از فناوری Wi-Fi Direct است. با استفاده از Wi-Fi Direct، می توانید چاپگر را به رایانه یا لپ تاپ متصل کنید، حتی بدون اینترنت یا شبکه محلی. برخی از چاپگرها این ویژگی را دارند و می توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از فناوری Wi-Fi Direct برای اتصال چاپگر خود به لپ تاپ ویندوزی، مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا وارد تنظیمات چاپگر شوید و در مرحله بعد گزینه Wi-Fi Direct را روی On قرار دهید. در مرحله بعد وارد تنظیمات شده و گزینه Wi-Fi Direct password را انتخاب کنید تا بتوانید رمز اتصال به چاپگر را مشاهده کنید. برای اتصال چاپگر به کامپیوتر و لپ تاپ وارد قسمت Wi-Fi شوید و از این قسمت نام چاپگر خود را انتخاب کنید. سپس رمز عبور را برای اتصال به چاپگر تایپ کنید.

برای اتصال به چاپگر، باید همان مراحلی را که برای اتصال به شبکه وای فای خانگی خود انجام دادید، دنبال کنید. برخی از چاپگرها برای چاپ فایل‌ها و اسناد نیاز به نصب پلاگین جداگانه دارند. آخرین کاری که باید انجام دهید این است که فایل مورد نظر خود را باز کنید و روی گزینه print کلیک کنید تا فایل شما به سرعت چاپ شود.

اتصال چاپگر به لپ تاپ و مک

برای اتصال چاپگر به لپ تاپ ها و رایانه های اپل با سیستم عامل مک، ابتدا باید مطمئن شوید که چاپگر شما درایورهای لازم برای این سیستم عامل را دارد. اگر از چاپگر جدیدتری استفاده می کنید، این ویژگی معمولاً به صورت پیش فرض در چاپگر گنجانده شده است. اما اگر از چاپگر قدیمی‌تری استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد یک درایور مخصوص Mac را دانلود و نصب کنید تا اتصال برقرار شود.

پس از این مرحله، باید همانطور که در زیر به آن اشاره کردیم ادامه دهید تا بتوانید چاپگر را به رایانه های مک و لپ تاپ متصل کنید:

1- چاپگر و لپ تاپ یا کامپیوتر مک خود را به یک شبکه داخلی یا وای فای متصل کنید تا بتوانند از طریق اتصال شبکه به یکدیگر متصل شوند.

2- روی "Apply as Apple Logo" کلیک کرده و "System Preferences" را انتخاب کنید.

3- در پنجره باز شده گزینه Printers and Scanners را انتخاب کنید.

اتصال چاپگر به لپ تاپ و کامپیوترهای مک

4- از لیست نمایش داده شده، نام چاپگر مورد نظر را انتخاب کرده و به آن متصل شوید. اگر نام چاپگر شما در این لیست نیست، می توانید روی گزینه + کلیک کرده و چاپگر خود را به صورت دستی به لیست اضافه کنید. برای این کار پس از انتخاب + باید گزینه IP را انتخاب کرده و IP چاپگر متصل به شبکه را وارد کنید. سپس نام چاپگر و درایور آن را انتخاب کنید.

بعد از این مرحله پنجره ای به شما نمایش داده می شود که امکانات اختیاری مانند چاپ دو طرفه خودکار و ... را در اختیار شما قرار می دهد و می توانید در صورت نیاز آنها را انتخاب و استفاده کنید.

5- پس از انجام مراحل قبلی، اکنون چاپگر شما به لپ تاپ یا مک شما متصل است و می توانید چاپ کنید. اگر مشکلی در اتصال وجود دارد، مراحل مشابه را تکرار کنید یا بررسی کنید که چاپگر شما با سیستم عامل مک سازگار است.

اتصال چاپگر به تبلت و تلفن همراه

گاهی اوقات می‌توانیم چاپگر را به تبلت یا تلفن همراه برای چاپ وصل کنیم و از یک فایل یا تصویر استفاده کنیم. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه خواهید آموخت.

چاپگر را به تلفن و تبلت اندروید وصل کنید

ابتدا اتصال چاپگر به گوشی های اندروید را بررسی می کنیم. زیرا بسیاری از افراد صاحب گوشی های اندرویدی هستند و از آنها استفاده می کنند. معمولاً چندین برنامه وجود دارد که می توانید برای اتصال چاپگر خود به تلفن اندرویدی خود از آنها استفاده کنید.

اتصال چاپگر به گوشی و تبلت اندرویدی

به عنوان مثال، برنامه HP Smart یکی از برنامه هایی است که برای چاپگر لیزری اچ پی ساخته شده است و ما را قادر می سازد بدون هیچ مشکلی آن را به تلفن همراه متصل کنیم.

همچنین یک برنامه Google Cloud Print وجود دارد که با استفاده از آن می توانید گوشی خود را به راحتی و بدون هیچ مشکلی به چاپگر متصل کنید. برای اتصال با استفاده از این اپلیکیشن ها کافی است گوشی و چاپگر را به یک شبکه خاص متصل کنید تا بتوانید درخواست چاپ چاپ کنید. اگر چاپگر شما Wi-Fi Direct دارد، از طریق تلفن همراه به شبکه چاپگر خود متصل شوید.

حال باید با استفاده از این اپلیکیشن ها نام و مدل چاپگر خود را بیابید و چاپگر را نصب کنید تا از این پس بتوانید فایل های خود را بدون هیچ تلاش خاصی چاپ کنید.

البته لازم به ذکر است که برخی از مدل های چاپگر حتی نیاز به اپلیکیشن خاصی ندارند و می توانید با کلیک بر روی پرینت فایل ها بر روی گوشی همراه خود، با اتصال چاپگر به شبکه داخلی آن، نام چاپگر را برای چاپ فایل مورد نظر انتخاب کنید. آهسته. تدریجی

به طور کلی، برخی از مدل‌ها گزینه‌هایی برای چاپگرهای اچ‌پی هستند که کار را برای شما آسان‌تر می‌کنند و به شما کمک می‌کنند بدون درخواست و الزامات خاص متصل شوید.

برای اتصال چاپگر به آیفون و تبلت:

سیستم عامل موبایل آیفون معروف به iOS با سیستم عامل موبایل اندروید متفاوت است. به همین دلیل است که باید چاپگر را به روش دیگری به گوشی آیفون خود متصل کنید تا بتوانید چاپ کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

1- دستگاه را به شبکه متصل کنید: ابتدا آیفون و چاپگر را به یک شبکه خاص متصل کنید. راه دیگر این است که آیفون خود را به شبکه داخلی چاپگر متصل کنید.

۲- در فایل مورد نظر دکمه اشتراک گذاری را پیدا کنید: در آیفون خود سندی را که می خواهید پرینت کنید باز کنید و روی گزینه share کلیک کنید سپس گزینه print را انتخاب کنید.

3- Find the printer: در قسمت print باید از بین گزینه های موجود چاپگر خود را انتخاب کنید که معمولاً نام و مدل آن نوشته می شود.

4- تنظیمات را انجام دهید: در این مرحله می توانید پیش نمایش فایل را مشاهده کنید و سپس تنظیمات را به اندازه صفحه، نحوه نمایش فایل روی کاغذ، تعداد پرینت ها و ... تنظیم کنید تا بتوانید چاپ کنید.

5- بر روی گزینه چاپ کلیک کنید: پس از انجام تنظیمات لازم دکمه چاپ را بزنید تا بتوانید از فایل خود کپی بگیرید. خیلی آسان!

در این قسمت در مورد اتصال پرینتر به موبایل صحبت کردیم و به طور خلاصه نحوه انجام این عملکرد را برای گوشی های اندروید و آیفون بدون مشکل توضیح دادیم. اکنون می توانید دستگاه خود را به انواع گوشی های اندرویدی و آیفون متصل کنید.

نتیجه

اکنون که این مقاله را خواندید، می توانید چاپگر خود را به انواع رایانه های مک و ویندوز متصل کنید یا به راحتی فایل ها را از تبلت، تلفن همراه و آیفون اندرویدی خود چاپ کنید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم و امیدواریم مطالب این مقاله برای شما جالب و مفید بوده باشد.
 

مراجعه به سایت: اتصال پرینتر به لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل و تبلت

  • نت سنتر
۰۴
تیر


مغز مانند یک کامپیوتر تمام عملکردهای فیزیکی و احساسی بدن را کنترل می کند. این دستگاه با وزن 1.5 کیلوگرم، ظرفیت ذخیره سازی نامحدود و سرعت انتقال اطلاعات در حدود 268 کیلومتر در ساعت، اگر به درد بخورد، می تواند تاثیر باورنکردنی بر سبک زندگی افراد بگذارد!


مغز چیست؟

مغز به عنوان پیچیده ترین و مهم ترین اندام بدن، با دریافت، تفسیر و انتقال تمامی اطلاعات حسی مانند بو، صدا و چشایی، عملکردهای بدن را کنترل و کنترل می کند. درک مرکز کنترل بدن به ما کمک می کند تا بفهمیم یک مغز سالم چگونه کار می کند و اگر آسیب ببیند یا بیمار شود چه اتفاقی می افتد.

مغز چیست

سیستم عصبی انسان

سیستم عصبی بدن حیوان که وظیفه ایجاد هماهنگی بین عضلات و اعضای بدن را بر عهده دارد، از دو بخش اصلی سیستم عصبی محیطی (شامل مغز و نخاع که وظیفه هدایت اطلاعات از اندام های حسی و نخاعی را بر عهده دارد، تشکیل شده است. پیام های عصبی به سیستم عصبی مرکزی و اندام های حرکتی) و سیستم عصبی مرکزی (از جمله مغز و نخاع، که اطلاعات دنیای خارج را تفسیر می کند و عملکردهای بدن را کنترل می کند).



سیستم عصبی انسان

به طور کلی وظیفه دریافت پیام های مربوط به احساسات (عصبی، هورمونی و شیمیایی)، تفسیر و پردازش این داده ها و استفاده از پاسخ های حرکتی یا فرمان عصبی، کار اعصاب است و توسط رشته های عصبی یا ساخته می شود. نورون ها

آناتومی مغز

مغز و مغز دو بخش اصلی سیستم عصبی مرکزی هستند که در داخل جمجمه و کانال نخاعی قرار دارند که علاوه بر انتقال اطلاعات بین مغز و اعصاب در سراسر بدن، تفکر، یادگیری، احساس و عواطف را نیز کنترل می‌کنند. کنترل می شود. لرزش مغز انسان که تنها 2 درصد وزن بدنش را تشکیل می دهد از چربی (60 درصد) و کربوهیدرات ها، پروتئین ها، آب و نمک (40 درصد) تشکیل شده است و حاوی رشته های عصبی، سلول های گلیال و رگ های خونی است. این اندام کوچک اما فشرده پیچیده ترین عضو بدن است و وظیفه تنظیم و کنترل افکار، تخیل، احساسات، حافظه، بینایی، تنفس، دما، گرسنگی، چشایی، مهارت های حرکتی و ادراک را بر عهده دارد. مغز، مخچه و ساقه مغز قسمت های اصلی مغز هستند:

آناتومی مغز

ب

مخ بزرگترین قسمت مغز است و شامل لوب های پیشانی، جداری، گیجگاهی و پس سری و عملکرد پردازش اطلاعات است که در واقع مسئول ایجاد شخصیت و مهارت های فرد است.

مخچه

مخچه یا مخچه در زیر ساقه مغز قرار دارد و دارای سه ناحیه کارمین، میانی و جانبی است که وظیفه تعادل، کنترل وضعیت بدن و حرکت ارادی را بر عهده دارند.

نی مغز

در واقع، ساقه مغز، که ارتباط بین مغز و مخچه را برقرار می کند، مسئول تنظیم و کنترل چرخه خواب، تنفس، سیستم عصبی مرکزی و عملکرد قلب است. ساقه مغز از بصل النخاع، مغز میانی و اندام تشکیل شده است و پل ارتباطی مسیرهای حرکتی بین مغز و بدن است.

تالاموس، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز دیگر بخش‌های مغز هستند که وظیفه دریافت اطلاعات از حواس پنج‌گانه، کنترل فرآیندهای شناختی و ترشح هورمون‌ها برای رشد، متابولیسم و ​​بلوغ جنسی را بر عهده دارند.


مغز چگونه کار می کند؟

مغز ما از میلیاردها نورون تشکیل شده است که در یک بزرگراه پیچیده سازماندهی شده اند تا حس، حرکت، رفتار و احساسات را هماهنگ کنند و اعصاب جمجمه را به سایر رشته های عصبی در سراسر بدن متصل کنند. در واقع مغز مسئول دریافت، تفسیر و ارسال سیگنال های الکتریکی و شیمیایی در سراسر بدن است. هر سیگنال فرآیند متفاوتی را کنترل می کند.

مغز انسان از دو نیمه با عملکردهای مختلف تشکیل شده است. آنها توسط جسم پینه ای (بسته ای ضخیم از رشته های عصبی) به یکدیگر متصل می شوند. نیمکره راست مسئول کنترل افکار فضایی (تخیل)، نیمکره چپ مسئول افکار کلامی و انتزاعی است، جالب است که نیمکره راست سمت چپ بدن را کنترل می کند و نیمکره چپ سمت راست بدن را کنترل می کند. بدن



بیماری ها و اختلالات مغزی

اختلالات مغزی طیف وسیعی دارند و از هر شش نفر حداقل یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات را می توان در 8 دسته اصلی دسته بندی کرد:

بیماری های مرتبط با عفونت

مننژیت، آنسفالیت و آبسه مغزی بیماری های مغزی هستند که در اثر عفونت ایجاد می شوند که باعث التهاب در بافت یا پوشش اطراف مغز می شوند و نیاز به درمان دارویی دارند.

اختلالات مرتبط با تشنج

فعالیت الکتریکی بیش از حد و غیر طبیعی در مغز باعث تشنج های مکرر به نام صرع می شود. سکته مغزی، عفونت و آسیب مغزی می تواند باعث صرع شود.

آسیب تصادفی

صدمات ناشی از ضربه به سر می تواند باعث اختلالات موقت در عملکرد مغز شود و باعث بیهوشی یا سردرگمی شود.

تومور، توده

تومورهای خوش خیم و بدخیم مغز (سرطان) و همچنین گلیوبلاستوما بیماری هایی هستند که در اثر رشد غیر طبیعی بافت در مغز ایجاد می شوند.

اختلالات ناشی از اضافه وزن

تومورهای کاذب مغز و انواع هیدروسفالی با افزایش غیرطبیعی فشار داخل جمجمه و مایع مغزی نخاعی همراه است.

مشکلات مربوط به شرایط رگ های خونی

انواع سکته مغزی، حمله ایسکمیک، هماتوم اپیدورال و ساب دورال، آنوریسم مغزی، خونریزی مغزی و ادم مغزی از جمله بیماری های ناشی از اختلالات عروقی هستند.

اختلالات خود ایمنی

بیماری های خودایمنی مغز شامل ام اس و واسکولیت است که توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.

اختلالات مرتبط با شرایط نورودژنراتیو

برخی از بیماری های عصبی می توانند منجر به اختلالات مغزی مانند هانتینگتون، ALS، آلزایمر و پارکینسون شوند.

در ادامه به معرفی برخی از بیماری های شایع هر گروه می پردازیم.


مننژیت مغزی چیست؟

این بیماری که به عنوان التهاب و عفونت در ناحیه مغز و نخاع شناخته می شود، توسط عوامل بیماری زا مختلف (باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها) ایجاد می شود. البته ابتلا به سرطان، قارچ یا عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها نیز می تواند باعث مننژیت شود.

بی قراری، گیجی، مشکل در بیدار شدن، سردرد، حساسیت به نور، مشکل در تمرکز، بی اشتهایی، گردن درد و سفتی، تب، حالت تهوع، تشنگی و گاهی اوقات بثورات پوستی ممکن است از علائم شایع باشند.


مننژیت چیست؟

در برخی موارد، مننژیت در عرض چند هفته بدون درمان خاص بهبود می یابد. مثل مننژیت ویروسی. اما در موارد دیگر، مداخله پزشکی برای درمان بیماری و جلوگیری از مرگ لازم است. به عنوان مثال، مننژیت باکتریایی نیاز به بستری شدن فوری در بیمارستان و درمان با آنتی بیوتیک ها و استروئیدها دارد.
 

 

صرع یا اختلالات روانی چیست؟

ارسال پیام های عصبی از قسمت های مختلف بدن به مغز و بازگرداندن بازخورد از مغز به سلول ها وظیفه سلول های عصبی تشکیل دهنده سیستم عصبی مرکزی است. اساساً ارسال پیام نوعی فعالیت الکتریکی است که با کمک الکترولیت ها و انتقال دهنده های عصبی انجام می شود. افزایش این فعالیت های الکتریکی در مغز می تواند منجر به صرع شود که با از دست دادن حافظه و کنترل حرکات، رفتار و احساسات غیر طبیعی از جمله تشنج های متعدد مشخص می شود.

از آنجایی که این بیماری در صورت عدم کنترل می تواند خطرناک باشد، اگر باردار هستید، برای اولین بار تشنج کرده اید، در حین تشنج به خود آسیب رسانده اید، تب شدید داشته اید، بلافاصله پس از اولین تشنج دچار تشنج دیگری شده اید و یا دیابت دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که تشنج‌های صرع معمولاً با افزایش سن بهبود می‌یابند، اما درمان‌های دارویی یا جراحی نیز می‌توانند در کنترل این بیماری مؤثر باشند.


اعتیاد چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

همانطور که از نام این بیماری پیداست، هر ضربه سختی به سر می تواند منجر به لرزش ناگهانی، خونریزی داخلی در اثر زمین خوردن یا آسیب، پارگی رشته های عصبی، شکستگی جزئی جمجمه و اختلال در عملکرد طبیعی شود. عملکردهای بدن، احساس گیجی، سردرگمی، سردرد، کما، کما، فراموشی یا حتی مرگ.

این ضربه که از تامین کافی اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز مغز جلوگیری می کند، علاوه بر آسیب به بافت، فشار داخلی مغز را نیز افزایش می دهد و در صورت داشتن علائمی مانند تشنج، استفراغ، کبودی پشت گوش یا . زیر چشم، لکنت زبان، سرگیجه شدید همراه با مشکل در حرکت، تهدید کننده زندگی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

پس از ورود به مغز معمولاً فرد تحت نظر است و در صورت عدم بهبود علائم، درمان تخصصی، دارو درمانی (مسکن، آرام بخش، آرام بخش، ضد تشنج) و در موارد شدیدتر، کما القایی ممکن است مورد نیاز باشد.


تومور مغزی چیست؟

اگر سلول های مغز، جمجمه یا کانال نخاعی رشد کرده و بی رویه تکثیر شوند، منجر به تشکیل تومور می شود. با توجه به نوع و وضعیت تومور نیز به دو دسته خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) تقسیم می شوند. این بیماری تهاجمی معمولا علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، ضعف پیشرونده، مشکلات حرکتی، تشنج، عدم تمرکز، مشکلات حافظه، کمبود بینایی، تنگی نفس و مشکلات گوارشی دارد.


یک تومور مغزی

تشخیص این بیماری از طریق تکنیک های تصویربرداری (مانند PET، سی تی اسکن و ام آر آی) و سیگنال های بیوالکتریکی صورت می گیرد و درمان آن بسته به نوع، محل و اندازه تومور به یکی از درمان های دارویی تبدیل می شود. . روش ها (داروهای ضد تشنج، ضد تشنج)، التهاب، ضد تهوع یا کورتیکواستروئیدها)، جراحی (کرانیوتومی، نورواندوسکوپی، بیوپسی، نوروپلاستیک یا لیزر درمانی)، رادیوتراپی (پرتو درمانی خارجی، پروتون درمانی یا رادیوسرجری)، شیمی درمانی (مانند کارموستین یا تموزولامید). ). ) یا استفاده از برق برای از بین بردن سلول های تومور.



هیدروسفالی مغزی چیست؟

مایع مغزی نخاعی که وظیفه محافظت از مغز و نخاع در برابر شوک و تنظیم فشار داخل مغز و همچنین هماهنگی دفع مواد زائد را بر عهده دارد، علاوه بر تامین مواد مغزی به بافت، در موقعیت خاصی ترشح و جذب می شود. مقدار روزانه.. اگر این چرخه طبیعی اشتباه پیش برود و مایع مغزی نخاعی به دلیل ناهنجاری های مادرزادی، ضربه مغزی، تومور، خونریزی یا عفونت در بطن های مغز جمع شود، در این صورت شاهد افزایش فشار داخل جمجمه و به دنبال آن آسیب مغزی خواهیم بود.



هیدروسفالی

6 نوع اصلی هیدروسفالی وجود دارد: هیدروسفالی مادرزادی (ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی یا رشد نامناسب جنین)، همراه (ناشی از عدم جذب یا جذب ناکافی مایع مغزی نخاعی)، انسدادی (ناشی از انسداد از طریق جریان) مایع مغزی نخاعی. خلاء قدیمی (ناشی از تجزیه و تحلیل بافت مغز و بزرگ شدن بطن ها نسبت به حالت طبیعی)، اکتسابی (ناشی از بیماری یا آسیب مغزی) و فشار هیدروسفالی طبیعی در قسمت خلفی مایع مغزی نخاعی (ناشی از خونریزی)، ضربه مغزی ، تومور، جراحی یا عفونت. )

جراحی، روش های مداخله ای، درمان های رشدی و آموزش مهارت های زندگی از جمله روش های معرفی شده برای درمان هیدروسفالی است.


سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی پارگی یا انسداد یک رگ خونی در مغز است که از رسیدن خون و اکسیژن به بافت جلوگیری می کند و باعث آسیب و مرگ سلول های مغز می شود. یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان، این اختلال سه نوع دارد: حمله ایسکمیک گذرا (معمولاً ناشی از یک لخته خونی که خود به خود بسته می شود)، حمله ایسکمیک یا TIA (سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون). در شریان، با علائم دائمی) و سکته هموراژیک (نشت یا ترکیدن رگ های خونی و خونریزی در مغز).

سکته مغزی همراه با فلج، بی حسی اندام ها (به ویژه در یک طرف بدن)، از دست دادن تعادل، سرگیجه، سردرد شدید، گیجی، حالت تهوع، خستگی، تکلم، تغییر در رفتار، بی قراری، مشکلات بینایی مانند کوری یا دوبینی، حرکت مشکلات و تشنج ها را دنبال کنید که اگر به موقع کنترل نشود، می تواند منجر به ضربه مغزی، اختلال حرکتی طولانی مدت و مرگ شود.


بیماری خودایمنی ام اس چیست؟

در بیماری ام اس، غشای چربی پوشش دهنده (میلین کننده) رشته های عصبی مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی فرد مورد حمله قرار می گیرد. به این ترتیب انتقال پیام مختل می شود و علائم خاصی از خستگی، ضعف، بی حسی و گزگز تا فلج، مشکلات ادراک و بینایی، کاهش عملکرد مغز و مشکلات مثانه ظاهر می شود.

ام اس پس از معاینه فیزیکی اعصاب و چشم ها، تصویربرداری رزونانس و نخاع تشخیص داده می شود و با درمان های خاصی (مانند استروئیدها، شل کننده های عضلانی، میتوکسانترون، بتا اینترفرون، دی متیل فومارات و غیره)، فیزیوتراپی و بوتاکس کنترل می شود. تزریقات

اگرچه علت دقیق و عوامل خطر این بیماری 100 درصد مشخص نیست، اما محققان معتقدند سن، ژنتیک، جنسیت، نژاد، موقعیت جغرافیایی، عفونت، دیابت و تیروئید از عوامل موثر در ابتلا به ام اس هستند.


ارتباط بین آلزایمر و مغز چیست؟

اختلال در حافظه، فکر و زبان که خود را به صورت زوال عقل پیشرونده نشان می دهد و منجر به ناتوانی در تشخیص زمان، از دست دادن تکلم، از دست دادن حافظه موقت و افسردگی می شود که به آلزایمر معروف است. این بیماری که عموما افراد بالای 65 سال را مبتلا می کند، با عوامل ژنتیکی، عوامل کولینرژیک، گروه خونی، سن و جنسیت نیز مرتبط است.

بیماری آلزایمر با از دست دادن حافظه، فراموشی شروع می شود، سپس به رفتارهای وسواسی، پارانوئیدی و بی خوابی می رسد و در مرحله آخر سوء ظن، توهم و هذیان را به همراه خواهد داشت. اگرچه هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما مصرف برخی داروها، نظارت به موقع، درمان عوارض بیماری، فیزیوتراپی، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و خواب کافی می تواند در بهبود پیشرفت بیماری و کاهش علائم موثر باشد. کنترل.

برای تایید تشخیص آلزایمر، متخصص مغز و اعصاب پس از گرفتن شرح حال کامل بیمار و معاینه فیزیکی دقیق قلب و سیستم عصبی، آزمایش کامل خون را درخواست می کند. در صورتی که این آزمایش نیز مشکوک بودن پزشک را تایید کند، MRA، سی تی اسکن و تست حافظه انجام می شود تا وضعیت دقیق بیماری مشخص شود.
 

ادامه: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-مغز-و-اعصاب-شیراز

  • نت سنتر
۰۳
تیر

اصطلاح اینورتر در واقع  معادل VFD مخفف Variable Frequency Drive به معنی درایو فرکانس متغیر است. این دستگاه یک وسیله الکترونیکی است که برای کنترل سرعت و گشتاور موتور الکتریکی استفاده می شود. همچنین به عنوان درایوهای فرکانس قابل تنظیم (AFD) یا درایوهای سرعت متغیر (VSD) شناخته می شود، VFD ها معمولاً در کاربردهای صنعتی و تجاری برای دستیابی به صرفه جویی در انرژی، کنترل فرآیند و بهبود عملکرد موتور استفاده می شوند.

عملکرد اینورتر چیست؟

عملکرد اصلی یک VFD تغییر فرکانس و ولتاژی است که به موتور عرضه می شود و امکان کنترل دقیق روی سرعت و شتاب آن را فراهم می کند. با تنظیم سرعت موتور برای مطابقت با بار مورد نیاز، VFD ها می توانند مصرف انرژی را در مقایسه با روش های سنتی کنترل موتور با سرعت ثابت مانند استارت های مستقیم روی خط (DOL) یا استارت های نرم موتور به میزان قابل توجهی کاهش دهند. VFD ها با تعدیل منبع تغذیه موتور، به طور معمول با تبدیل برق AC ورودی به DC و سپس بازگشت به AC در فرکانس و ولتاژ مورد نظر، این کار را انجام می دهند.

 

VFD ها چندین مزیت دارند، از جمله:

 

صرفه جویی در انرژی: VFD ها می توانند با تنظیم سرعت موتور برای مطابقت با نیاز بار مصرف انرژی را کاهش دهند و در نتیجه از هدر رفتن انرژی غیر ضروری جلوگیری کنند.

 

کنترل سرعت: VFD ها امکان کنترل دقیق بر روی سرعت موتور را فراهم می کنند و برنامه هایی را که به سرعت های متغیر یا حالت های کاری چندگانه نیاز دارند، امکان پذیر می کند.

 

راه اندازی و توقف نرم: VFD ها شتاب و کاهش سرعت موتورها را صاف و کنترل شده، کاهش استرس مکانیکی و سایش تجهیزات را ممکن می کنند.

 

کنترل فرآیند بهبود یافته: با قابلیت تنظیم دقیق سرعت موتور، VFD ها کنترل بهتری بر فرآیندهایی مانند پمپاژ، تهویه و سیستم های نقاله ارائه می دهند.

 

صرفه جویی در هزینه: در حالی که VFD ها ممکن است هزینه های اولیه بالاتری داشته باشند، قابلیت های صرفه جویی در انرژی آنها اغلب منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه در دراز مدت می شود.

 

VFD ها در صنایع مختلفی از جمله تولید، HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع)، تصفیه آب، نفت و گاز، معدن، و بسیاری دیگر که کنترل دقیق موتور و بهره وری انرژی ضروری است، کاربرد دارند.

اینورتر سه فاز چیست؟

اینورتر سه فاز (درایو فرکانس متغیر) نوعی VFD است که به طور خاص برای کنترل موتورهای الکتریکی سه فاز طراحی شده است. موتورهای سه فاز به دلیل کارایی و توان خروجی بالا معمولاً در مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

 

VFD سه فاز با تبدیل منبع تغذیه AC ورودی (معمولاً در فرکانس و ولتاژ ثابت) به ولتاژ DC با استفاده از یک مدار یکسو کننده عمل می کند. سپس ولتاژ DC تصحیح شده با استفاده از مدار اینورتر به AC در فرکانس و ولتاژ مورد نظر تبدیل می شود. VFD با کنترل فرکانس و ولتاژ برق AC خروجی می تواند سرعت و گشتاور موتور سه فاز متصل را به طور دقیق تنظیم کند.

 

VFD های سه فاز چندین مزیت نسبت به اینورتر تک فاز دارند:

 

توان خروجی بیشتر: موتورهای سه فاز توان خروجی بیشتری را در مقایسه با موتورهای تکفاز ارائه می‌کنند و برای کاربردهایی که نیاز به گشتاور بالا یا بارهای سنگین دارند، مناسب هستند.

 

عملکرد روان تر: موتورهای سه فاز عملکرد متعادل و نرم تری نسبت به موتورهای تک فاز ایجاد می کنند که در نتیجه لرزش ها کاهش می یابد و عملکرد بهبود می یابد.

 

استفاده کارآمد از برق: سیستم های توزیع برق سه فاز نسبت به سیستم های تک فاز برای انتقال و توزیع برق کارایی بیشتری دارند. با استفاده از VFD سه فاز، راندمان و استفاده از توان موتور را می توان به حداکثر رساند.

 

جریان مورد نیاز کمتر: موتورهای سه فاز در مقایسه با موتورهای تک فاز برای خروجی یکسان جریان کمتری می گیرند. این منجر به کاهش تلفات الکتریکی و اندازه سیم های کوچکتر می شود که منجر به صرفه جویی در هزینه در نصب و بهره برداری می شود.

 

VFD های سه فاز به طور گسترده ای در کاربردهای مختلف از جمله پمپ ها، کمپرسورها، فن ها، نوار نقاله ها، ماشین آلات، اتوماسیون صنعتی و سیستم های HVAC استفاده می شوند. آنها کنترل دقیق سرعت، بهره وری انرژی و بهبود عملکرد موتور را ارائه می دهند که آنها را برای فرآیندهای صنعتی مدرن ضروری می کند.

  • نت سنتر