نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

انتخاب رله مناسب برای برد پکیج

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۰۲:۰۱ ب.ظ

خرابی پکیج یکی از اتفاقاتی است که اغلب با آن سر کار داریم که ناشی از خرابی پمپ،  شیر برقی و ... است. یکی از شایع ترین دلایل خرابی پکیج ها آسیب دیدن برد پکیج است که اغلب به دلیل آسیب دیدن رله های نصب شده روی برد صورت می گیرد.

برد پکیج به عنوان قلب اصلی این محصول،  تمامی فرامین لازم برای عملکرد صحیح را به قسمت های مختلف ارسال می کند و آسیب دیدن این قطعه موجب از کار افتادن کامل پکیج می شود.

از دلایل شایع برای خراب شدن برد های این محصولات به دلیل قدیمی بودن پکیج ، جریان قوی تر از مقدار مجاز برد ، ورود گرد و غبار و آب را می توان نام برد.

در این مقاله سعی داریم به یکی از دلایل آسیب دیدگی برد پکیج که مربوط به رله است بپردازیم.

 

خرابی رله برد پکیج یکی از دلایل شایع خرابی این برد ها است که اغلب به دلیل پایان یافتن طول عمر و دلایل دیگر اتقاق می افتد . از دلایلی که نشان می هد رله برد آسیب دیده است، نشندین صدای قطع و وصل رله  که با یک ضربه اقدام به کار میک ند برد پکیج است . ( البته بهتر است قبل از تعویض از یک تعمیر کار متخصص بخواهید قطعه را چک کند.)

اجازه بدید قبل از پرداختن به مدل های رله با مفهوم خود رله و ویژگی های آن آشنا شویم.

رله در واقع یک کلید الکترونیکی است که با استفاه یک ولتاژ که به آن ولتاژ بوبین گفته می شود عملکرد قطع  وصل در مدار را انجام می دهد. در واقع با دریافت ولتاژ از مدار و ایجاد جریان القایی تعیغه های کنتاکت حرکت کرده و عملکرد قطع و وصل صورت می گیرد.

رله ها  براساس ولتاژ بوبین و کنتاکت دسته بندی می شود، ولتاژ هایی که از 3 الی 220 ولت شروع شده و عملکردی شامل یک باز تا 4 کنتاکت را می تواند شامل شود.

در رله های مورد استفاده برای پکیج این ولتاژ اغلب 12 یا 24 ولت و به صورت یک باز یا یک کنتاکت می باشد.

اگر مشکل از رله بود بایستی این محصول تعویض گردد بسته به نوع برند پکیج از رله های متفاوتی استفاده شده است در این قسمت به معرفی رله های پکیجی  مورد استفاده در برد می بپردازیم.

 

رله های 4 پایه

مرسوم ترین رله های استفاده شده در پکیج ها از این مدل رله ها هستند که در دو فرم رله های باریک و پهن تقسیم می شود این رله ها در ولتاژ های 5 الی 24 ولت و با جریان 5 امپری و عملکرد یک باز است. معمولا برای پکیج های بوتان و ایران رادیاتور از این مدل رله استفاده می شود.

شکل پایه های این رله به صورت L  شکل است  که مدل های باریک و پهن آن تنها در عرض رله متفاوت هستند .معروف ترین مدل از این رله های مدل ALDP124  پاناسونیک است.

این محصولات توسط برندهای مختلف تولید می شوند که در ادامه مدل و برند های آن را مشخص کند.

  • رله های سری ALDP  برند پاناسونیک
  • رله های سری G5NB برند امرون
  • رله های سری NT10  برند NHG
  • رله های سری NRP05E برند NCR

 

رله های 5 پایه

این رله ها در دسته یک کنتاکت (یک قطع و وصل) قرار دارد که در ولتاژ های 5 الی 24 ولت و با جریان کاری 10 آمپر (به استثنا مدل JZC-33F   (کار می کند. این مدل از رله های پکیجی نسبت به مدل 4 پایه استفاده کمتری در پکیج ها دارد اما در پکیج هایی با توان کاری بالا به دلیل استفاده از جریان بیشتر در مدار از این رله های 5 پایه استفاده شده است. از معروفترین مدل و سری های رله های 5 پایه برد پکیچ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رله های سری ALQ برند پاناسونیک
  • رله های سری G5Q برند امرون
  • رله های سری JZC-33F برند NHG

 

رله های 6 پایه

این دسته از رله ها دارای 6 پایه هستند که قادر به ایجاد عملکردی 2 باز در مدار هستند. این سری از رله ها در ولتاژ های 12 و24 ولت تولید می شود که اغلب مدل 24 ولت برای پکیج مورد استفاده قرار می گیرند. این رله برای جریان هایی در حدود 5 امپر مناسب هست و نسبت به سری های دیگر از مصرف کمتری برخوردار است. از سری رله های پکیجی 6 پایه می توان به مدل های زیر اشاره کرد.

  • سری ALA2PF برند پاناسونیک
  • سری G5PA-28 برند امرون

 

کدام برند بهتر است ؟

برای پاسخ به این سوال بایستی به این نکته اشاره کرد بعضی از برند ها به دلیل استفاده خود شرکت ها از یک برند مشخص از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. رله های برند پاناسونیک جزء این محصولات هستند اگر چه این محصولات از کیفیت مناسبی برخوردار هستند اما به دلیل همین محبوبیت از قیمت های بالاتری در بازار برخوردارند در حالی که برند های با کیفیت مشابه این برند و قیمت مناسب تر در بازار الکترونیک وجود دارد.

توصیه ما به انتخاب یکی از سه برند مطرح پاناسونیک ، امرون و NHG است که از کیفیت مناسبی برخوردار است.

از کجا رله خود را تهیه کنیم؟

انتخاب فروشگاه برای خرید رله الکترونیکی در بخش مالی پرداختی شما اهمیت دارد توصیه ما به خرید اینترنتی از سایت های تخصصی در حوزه الکترونیک است که نسبت به فروشگاه های اینترنتی دیگه از قیمت مناسب تری برخوردار است. و از طرف دیگر تنوع بیشتری برای انتخاب محصول مورد نظر شما دارد.

به این نکته توجه داشته باشید تعمیر و تعویض رله های برد پکیج یک کار تخصصی است ولازم است قبل از اقدام به تعویض از خرابی رله ها اطمینان حاصل نمایید.

 

  • نت سنتر