نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

جاهای دیدنی وان در شرق ترکیه

شنبه, ۹ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱ ق.ظ

وان در شرق ترکیه و در نزدیکی استان های غربی ایران قرار دارد و در سال های اخیر به یکی از مقاصد اصلی و محبوب گردشگری در بین ایرانیان تبدیل شده است. اگرچه وان شهری کوچک است، اما جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد آن به همراه مراکز خرید و پارک های آبی مدرن، آن را در کنار سایر شهرهای توریستی ترکیه مانند استانبول، آنتالیا و کوش آداسی به مقصد اصلی تبدیل کرده است.

وان به عنوان شهر قلعه ها شناخته می شود. شهری که در گذشته شهر اشراف ارمنی بوده و قدمت آن به حدود 7000 سال قبل از میلاد می رسد. تاریخ وان از دوره اورارتو آغاز می شود. زمانی که به عنوان پایتخت این دولت انتخاب شد. وان بعداً به تصرف مادها درآمد و سپس توسط بیزانس، سلجوقیان و امپراتوری عثمانی اداره شد. با ما همراه باشید تا زیبایی های طبیعی، آثار تاریخی و دیگر جاذبه های وان را به شما معرفی کنیم.

دریاچه وان (وان گولو) بزرگترین و مشهورترین جاذبه گردشگری وان است. دریاچه ای با مساحت 3755 کیلومتر مربع، بزرگترین دریاچه ترکیه، دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه و یکی از بزرگترین دریاچه های محصور جهان است. در این دریاچه مثلثی سه جزیره به نام‌های اخترمار، چارپانک، کوس و آدیر و در شمال شرقی نزدیک روستای چالپان اردوگاهی برای استراحت قرار دارد. دریاچه وان هر ساله میزبان تعدادی رویداد ورزشی از جمله قایقرانی است. شنا، ماهیگیری، عکاسی، پیاده روی و قایق سواری از فعالیت های محبوب گردشگران در این دریاچه است.

آب دریاچه وان از نهرهای کوچکی از کوه های اطراف تغذیه می شود. از جاذبه های اطراف دریاچه، کلیسای صلیب مقدس، St. کلیسای جورج، کلیسای آلتینسج و شهرهای توریستی اخلات، توشپا و گواش که هزاران سال قدمت دارند. فوران آتشفشان دریاچه وان را تشکیل داد و مسیر رودخانه را مسدود کرد و شوری آب آن به دلیل وجود نمک سولفید و سایر نمک های معدنی 6 برابر آب دریا است. به دلیل همین شوری زیاد، آب دریاچه وان حتی در زمستان هم یخ نمی زند و دمای آن سه درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

در جزیره اختامار، از کلیسای تاریخی دیدن کنید و منظره فوق العاده ای از دریاچه وان ببینید

جزیره اختامار با مساحت 700000 متر مربع دومین جزیره بزرگ از چهار جزیره دریاچه وان است که کلیسای ارامنه صلیب مقدس از قرن دهم در آن قرار دارد.دیوارهای بیرونی با آثار هنری تزئین شده است. از معبد زیبا. برای رسیدن به این جزیره که سه کیلومتر (حدود 20 دقیقه) با ساحل فاصله دارد، ابتدا باید به اسکله نزدیک وان کان برسید و سوار قایق شوید.

طبق افسانه، نام جزیره آکدامار از یک داستان عاشقانه وام گرفته شده است. می گویند مردی بود که عاشق دختری از این جزیره به نام «تامار» یا «تامارا» شد و هر شب با کشتی به جزیره می رفت تا عشقش را ملاقات کند. اما یک شب، مرد عاشق در طوفان گرفتار شد و در حالی که معشوقه اش را صدا می زد، «تامار» غرق شد. سپس این جزیره را اختمار نامیدند.

جزیره آدایر یا جزیره لیم بزرگترین جزیره دریاچه یک است. در طول نسل کشی ارامنه، بیش از 12000 زن و کودک به این جزیره گریختند. متأسفانه پس از سه روز به دلیل کمبود غذا اوضاع بد شد و بسیاری از آنها در جزیره جان باختند. در راه خود به جزیره آدایر، بازدید از معبد سنت جورج را از دست ندهید. این معبد در سال 1305 ساخته شد، در سال های 1621 و 1766 گسترش یافت. قبرستان ارامنه نیز از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره است.

پس از جزیره اختمار، سرپانک محبوب ترین جزیره این دریاچه در بین گردشگران است، به طوری که اکثر مردم در مسیر خود به جزیره آدایر از آن دیدن می کنند. جزیره بسیار کوچک است و سفر به آنجا حس عجیبی دارد. پس اگر وقت و پول کافی دارید حتما سری به جزیره سرپناک بزنید. سرپناک در گذشته زندگی می کرد. اما امروزه هیچ کس در آن زندگی نمی کند و تنها بقایای تاریخی آن بقایای یک صومعه ارامنه است.

مجموعه آبشار مرادیه یکی از جاذبه های محبوب مردم محلی و گردشگران است. منظره ای طبیعی و زیبا در ارتفاعات به نام سلطان مراد چهارم امپراتوری عثمانی و در مقابل آن پل معلقی قرار دارد. بازدید از آبشار مرادیه در بهار با درختان شکوفه اش، در تابستان با طبیعت سرسبز و زیبا، در پاییز با مناظر جادویی و هزار رنگ و در زمستان با ظاهر افسانه ای یخ زده اش فراموش نشدنی خواهد بود. و تجربه شگفت انگیز برای شما

در زمین شناسی به رسوبات آبرفتی که در اثر فرسایش بالای خود ستونی از سنگ بستر را تشکیل می دهند، دودکش جن می گویند. نمونه هایی از شومینه های جنتی در نقاط مختلف جهان وجود دارد و وانادوکیا یکی از بهترین آنهاست. منطقه ای از سازندهای طبیعی و 17000 دودکش خارق العاده که در اثر فرسایش سنگ ها طی هزاران سال شکل گرفته است. هر ساله در فصل تابستان گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه طبیعی به وان می آیند.

گربه گونه نادری از گربه با چشمان دو رنگ است

خانه گربه یکی از مکان های جالب و عجیب وان است که در بین دوستداران حیوانات طرفداران زیادی دارد. تاسیس این خانه به سال 1378 باز می گردد. زمانی که دولت ترکیه آن را برای حفظ گونه های کمیاب گربه در دانشگاه وان تأسیس کرد. این گربه سفید، پشمالو و در خطر انقراض در یک تانک زندگی می کند و دو رنگ چشم متفاوت دارد (یکی آبی و دیگری کهربایی). این گربه برخلاف دیگر گربه ها به آب علاقه زیادی دارد. بنابراین مردم وان بر این باورند که این گربه تنها جفت گربه ای است که حضرت نوح به کشتی برده است.

برای آشنایی بیشتر با این نوع گربه ها می توانید به خانه وان گربه مراجعه کنید. می توانید به آنها غذا بدهید یا با آنها بازی کنید. برای بازدید از خانه ون کاتز برای اولین بار، یک بلیط لازم است. اما بازدید دوم رایگان است.

قدمت قلعه وان به قرن هفتم و هشتم میلادی برمی گردد و بر فراز تپه های اطراف دریاچه وان قرار دارد. این قلعه بر ویرانه های شهر 3000 ساله اورارتو مشرف است که از آن تنها ستون های بزرگ و دیوارهای فروریخته باقی مانده است. این بنای عظیم سنگی توسط تمدن اورارتویی ساخته شده و یکی از بزرگترین دژهای سنگی ترکیه در آن زمان بوده است.

صخره ای به ارتفاع 20 متر در نزدیکی قلعه وان دارای کتیبه ای از هخامنشیان "شاه کاشایار" است. این کتیبه تنها باقی مانده از این سلسله زیبا در خارج از مرزهای کنونی آن است. اولین حکاکی این کتیبه را داریوش بزرگ می گویند و کتیبه های بعدی به فارسی باستان، بابلی و ایلامی در زمان خشایارشا ساخته شده است. یک راه خوب برای بازدید از قلعه وان این است که هنگام غروب آفتاب به این مکان بروید و منظره ای عالی از دریاچه وان و اطراف آن ببینید. قلعه وان در رسمی ندارد.

موزه ون در اصل در سال 1945 در انباری به جا مانده از سال 1932 تأسیس شد. زمانی که تعداد زیادی از سنگ‌تراشی‌های اورارتویی بر روی سنگ‌های خط میخی و قوچ‌ها و گوسفندان دوران آکویونلو و قاراکویونلو به انبار منتقل شدند. این موزه پس از سال ها به ساختمان شیشه ای جدید در زمینی به مساحت 13000 متر مربع نقل مکان کرد. این ساختمان دارای 23 نمایشگاه است.

در موزه جدید وان می‌توان آثار باستانی، کتیبه‌ها، سکه‌ها، جواهرات طلا، نسخه‌های خطی، نوارهای برنزی، کلاهخود، زره اسب، قطعات سرامیکی، آثار قوم‌شناسی و مردم‌شناسی اوردی، رومی، بیزانسی، سلجوقی، آکویونلو را یافت. . ، دوره کاراکونلو و عثمانی

ساخت مسجد کایا سلبی کامی با سنگ های سفید و قرمز در بافت قدیمی وان در سال 1660 توسط کایا سلبی آغاز شد و پس از مرگ وی در سال 1663 به پایان رسید. این مسجد دارای پلانی مستطیل شکل، مناره ای در گوشه شمال غربی است و محراب آن با هنر مقرنسکی، تزئینات هندسی و گل آراسته شده است. درب ورودی مسجد کایا چلبی نیز با نقوش طبیعت و اشکال هندسی یکی از بخش های مهم این سازه به شمار می رود. در کنار مسجد کایا چلبی، مسجد دیگری به نام «حسرف پاشا» قرار دارد که یک قرن پیش توسط معمار سینان ساخته شده است.
 

معرفی چند تور گردشگری وان ترکیه:

تور زمینی وان 4 روزه از مشهد
https://www.gashteroyayi.com/tour.bc?lid=1&id=2334528

 

تور زمینی وان 4 روزه از اصفهان
https://www.gashteroyayi.com/tour.bc?lid=1&id=2334536

 

تور زمینی وان 4 روزه از تبریز
https://www.gashteroyayi.com/%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D9%86

 

تور زمینی وان 4روزه از خوی
https://www.gashteroyayi.com/tour.bc?lid=1&id=2334479

 

 

  • نت سنتر