نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

مغز چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

يكشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸ ق.ظ


مغز مانند یک کامپیوتر تمام عملکردهای فیزیکی و احساسی بدن را کنترل می کند. این دستگاه با وزن 1.5 کیلوگرم، ظرفیت ذخیره سازی نامحدود و سرعت انتقال اطلاعات در حدود 268 کیلومتر در ساعت، اگر به درد بخورد، می تواند تاثیر باورنکردنی بر سبک زندگی افراد بگذارد!


مغز چیست؟

مغز به عنوان پیچیده ترین و مهم ترین اندام بدن، با دریافت، تفسیر و انتقال تمامی اطلاعات حسی مانند بو، صدا و چشایی، عملکردهای بدن را کنترل و کنترل می کند. درک مرکز کنترل بدن به ما کمک می کند تا بفهمیم یک مغز سالم چگونه کار می کند و اگر آسیب ببیند یا بیمار شود چه اتفاقی می افتد.

مغز چیست

سیستم عصبی انسان

سیستم عصبی بدن حیوان که وظیفه ایجاد هماهنگی بین عضلات و اعضای بدن را بر عهده دارد، از دو بخش اصلی سیستم عصبی محیطی (شامل مغز و نخاع که وظیفه هدایت اطلاعات از اندام های حسی و نخاعی را بر عهده دارد، تشکیل شده است. پیام های عصبی به سیستم عصبی مرکزی و اندام های حرکتی) و سیستم عصبی مرکزی (از جمله مغز و نخاع، که اطلاعات دنیای خارج را تفسیر می کند و عملکردهای بدن را کنترل می کند).



سیستم عصبی انسان

به طور کلی وظیفه دریافت پیام های مربوط به احساسات (عصبی، هورمونی و شیمیایی)، تفسیر و پردازش این داده ها و استفاده از پاسخ های حرکتی یا فرمان عصبی، کار اعصاب است و توسط رشته های عصبی یا ساخته می شود. نورون ها

آناتومی مغز

مغز و مغز دو بخش اصلی سیستم عصبی مرکزی هستند که در داخل جمجمه و کانال نخاعی قرار دارند که علاوه بر انتقال اطلاعات بین مغز و اعصاب در سراسر بدن، تفکر، یادگیری، احساس و عواطف را نیز کنترل می‌کنند. کنترل می شود. لرزش مغز انسان که تنها 2 درصد وزن بدنش را تشکیل می دهد از چربی (60 درصد) و کربوهیدرات ها، پروتئین ها، آب و نمک (40 درصد) تشکیل شده است و حاوی رشته های عصبی، سلول های گلیال و رگ های خونی است. این اندام کوچک اما فشرده پیچیده ترین عضو بدن است و وظیفه تنظیم و کنترل افکار، تخیل، احساسات، حافظه، بینایی، تنفس، دما، گرسنگی، چشایی، مهارت های حرکتی و ادراک را بر عهده دارد. مغز، مخچه و ساقه مغز قسمت های اصلی مغز هستند:

آناتومی مغز

ب

مخ بزرگترین قسمت مغز است و شامل لوب های پیشانی، جداری، گیجگاهی و پس سری و عملکرد پردازش اطلاعات است که در واقع مسئول ایجاد شخصیت و مهارت های فرد است.

مخچه

مخچه یا مخچه در زیر ساقه مغز قرار دارد و دارای سه ناحیه کارمین، میانی و جانبی است که وظیفه تعادل، کنترل وضعیت بدن و حرکت ارادی را بر عهده دارند.

نی مغز

در واقع، ساقه مغز، که ارتباط بین مغز و مخچه را برقرار می کند، مسئول تنظیم و کنترل چرخه خواب، تنفس، سیستم عصبی مرکزی و عملکرد قلب است. ساقه مغز از بصل النخاع، مغز میانی و اندام تشکیل شده است و پل ارتباطی مسیرهای حرکتی بین مغز و بدن است.

تالاموس، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز دیگر بخش‌های مغز هستند که وظیفه دریافت اطلاعات از حواس پنج‌گانه، کنترل فرآیندهای شناختی و ترشح هورمون‌ها برای رشد، متابولیسم و ​​بلوغ جنسی را بر عهده دارند.


مغز چگونه کار می کند؟

مغز ما از میلیاردها نورون تشکیل شده است که در یک بزرگراه پیچیده سازماندهی شده اند تا حس، حرکت، رفتار و احساسات را هماهنگ کنند و اعصاب جمجمه را به سایر رشته های عصبی در سراسر بدن متصل کنند. در واقع مغز مسئول دریافت، تفسیر و ارسال سیگنال های الکتریکی و شیمیایی در سراسر بدن است. هر سیگنال فرآیند متفاوتی را کنترل می کند.

مغز انسان از دو نیمه با عملکردهای مختلف تشکیل شده است. آنها توسط جسم پینه ای (بسته ای ضخیم از رشته های عصبی) به یکدیگر متصل می شوند. نیمکره راست مسئول کنترل افکار فضایی (تخیل)، نیمکره چپ مسئول افکار کلامی و انتزاعی است، جالب است که نیمکره راست سمت چپ بدن را کنترل می کند و نیمکره چپ سمت راست بدن را کنترل می کند. بدن



بیماری ها و اختلالات مغزی

اختلالات مغزی طیف وسیعی دارند و از هر شش نفر حداقل یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات را می توان در 8 دسته اصلی دسته بندی کرد:

بیماری های مرتبط با عفونت

مننژیت، آنسفالیت و آبسه مغزی بیماری های مغزی هستند که در اثر عفونت ایجاد می شوند که باعث التهاب در بافت یا پوشش اطراف مغز می شوند و نیاز به درمان دارویی دارند.

اختلالات مرتبط با تشنج

فعالیت الکتریکی بیش از حد و غیر طبیعی در مغز باعث تشنج های مکرر به نام صرع می شود. سکته مغزی، عفونت و آسیب مغزی می تواند باعث صرع شود.

آسیب تصادفی

صدمات ناشی از ضربه به سر می تواند باعث اختلالات موقت در عملکرد مغز شود و باعث بیهوشی یا سردرگمی شود.

تومور، توده

تومورهای خوش خیم و بدخیم مغز (سرطان) و همچنین گلیوبلاستوما بیماری هایی هستند که در اثر رشد غیر طبیعی بافت در مغز ایجاد می شوند.

اختلالات ناشی از اضافه وزن

تومورهای کاذب مغز و انواع هیدروسفالی با افزایش غیرطبیعی فشار داخل جمجمه و مایع مغزی نخاعی همراه است.

مشکلات مربوط به شرایط رگ های خونی

انواع سکته مغزی، حمله ایسکمیک، هماتوم اپیدورال و ساب دورال، آنوریسم مغزی، خونریزی مغزی و ادم مغزی از جمله بیماری های ناشی از اختلالات عروقی هستند.

اختلالات خود ایمنی

بیماری های خودایمنی مغز شامل ام اس و واسکولیت است که توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.

اختلالات مرتبط با شرایط نورودژنراتیو

برخی از بیماری های عصبی می توانند منجر به اختلالات مغزی مانند هانتینگتون، ALS، آلزایمر و پارکینسون شوند.

در ادامه به معرفی برخی از بیماری های شایع هر گروه می پردازیم.


مننژیت مغزی چیست؟

این بیماری که به عنوان التهاب و عفونت در ناحیه مغز و نخاع شناخته می شود، توسط عوامل بیماری زا مختلف (باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها) ایجاد می شود. البته ابتلا به سرطان، قارچ یا عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها نیز می تواند باعث مننژیت شود.

بی قراری، گیجی، مشکل در بیدار شدن، سردرد، حساسیت به نور، مشکل در تمرکز، بی اشتهایی، گردن درد و سفتی، تب، حالت تهوع، تشنگی و گاهی اوقات بثورات پوستی ممکن است از علائم شایع باشند.


مننژیت چیست؟

در برخی موارد، مننژیت در عرض چند هفته بدون درمان خاص بهبود می یابد. مثل مننژیت ویروسی. اما در موارد دیگر، مداخله پزشکی برای درمان بیماری و جلوگیری از مرگ لازم است. به عنوان مثال، مننژیت باکتریایی نیاز به بستری شدن فوری در بیمارستان و درمان با آنتی بیوتیک ها و استروئیدها دارد.
 

 

صرع یا اختلالات روانی چیست؟

ارسال پیام های عصبی از قسمت های مختلف بدن به مغز و بازگرداندن بازخورد از مغز به سلول ها وظیفه سلول های عصبی تشکیل دهنده سیستم عصبی مرکزی است. اساساً ارسال پیام نوعی فعالیت الکتریکی است که با کمک الکترولیت ها و انتقال دهنده های عصبی انجام می شود. افزایش این فعالیت های الکتریکی در مغز می تواند منجر به صرع شود که با از دست دادن حافظه و کنترل حرکات، رفتار و احساسات غیر طبیعی از جمله تشنج های متعدد مشخص می شود.

از آنجایی که این بیماری در صورت عدم کنترل می تواند خطرناک باشد، اگر باردار هستید، برای اولین بار تشنج کرده اید، در حین تشنج به خود آسیب رسانده اید، تب شدید داشته اید، بلافاصله پس از اولین تشنج دچار تشنج دیگری شده اید و یا دیابت دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که تشنج‌های صرع معمولاً با افزایش سن بهبود می‌یابند، اما درمان‌های دارویی یا جراحی نیز می‌توانند در کنترل این بیماری مؤثر باشند.


اعتیاد چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

همانطور که از نام این بیماری پیداست، هر ضربه سختی به سر می تواند منجر به لرزش ناگهانی، خونریزی داخلی در اثر زمین خوردن یا آسیب، پارگی رشته های عصبی، شکستگی جزئی جمجمه و اختلال در عملکرد طبیعی شود. عملکردهای بدن، احساس گیجی، سردرگمی، سردرد، کما، کما، فراموشی یا حتی مرگ.

این ضربه که از تامین کافی اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز مغز جلوگیری می کند، علاوه بر آسیب به بافت، فشار داخلی مغز را نیز افزایش می دهد و در صورت داشتن علائمی مانند تشنج، استفراغ، کبودی پشت گوش یا . زیر چشم، لکنت زبان، سرگیجه شدید همراه با مشکل در حرکت، تهدید کننده زندگی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

پس از ورود به مغز معمولاً فرد تحت نظر است و در صورت عدم بهبود علائم، درمان تخصصی، دارو درمانی (مسکن، آرام بخش، آرام بخش، ضد تشنج) و در موارد شدیدتر، کما القایی ممکن است مورد نیاز باشد.


تومور مغزی چیست؟

اگر سلول های مغز، جمجمه یا کانال نخاعی رشد کرده و بی رویه تکثیر شوند، منجر به تشکیل تومور می شود. با توجه به نوع و وضعیت تومور نیز به دو دسته خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) تقسیم می شوند. این بیماری تهاجمی معمولا علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، ضعف پیشرونده، مشکلات حرکتی، تشنج، عدم تمرکز، مشکلات حافظه، کمبود بینایی، تنگی نفس و مشکلات گوارشی دارد.


یک تومور مغزی

تشخیص این بیماری از طریق تکنیک های تصویربرداری (مانند PET، سی تی اسکن و ام آر آی) و سیگنال های بیوالکتریکی صورت می گیرد و درمان آن بسته به نوع، محل و اندازه تومور به یکی از درمان های دارویی تبدیل می شود. . روش ها (داروهای ضد تشنج، ضد تشنج)، التهاب، ضد تهوع یا کورتیکواستروئیدها)، جراحی (کرانیوتومی، نورواندوسکوپی، بیوپسی، نوروپلاستیک یا لیزر درمانی)، رادیوتراپی (پرتو درمانی خارجی، پروتون درمانی یا رادیوسرجری)، شیمی درمانی (مانند کارموستین یا تموزولامید). ). ) یا استفاده از برق برای از بین بردن سلول های تومور.



هیدروسفالی مغزی چیست؟

مایع مغزی نخاعی که وظیفه محافظت از مغز و نخاع در برابر شوک و تنظیم فشار داخل مغز و همچنین هماهنگی دفع مواد زائد را بر عهده دارد، علاوه بر تامین مواد مغزی به بافت، در موقعیت خاصی ترشح و جذب می شود. مقدار روزانه.. اگر این چرخه طبیعی اشتباه پیش برود و مایع مغزی نخاعی به دلیل ناهنجاری های مادرزادی، ضربه مغزی، تومور، خونریزی یا عفونت در بطن های مغز جمع شود، در این صورت شاهد افزایش فشار داخل جمجمه و به دنبال آن آسیب مغزی خواهیم بود.



هیدروسفالی

6 نوع اصلی هیدروسفالی وجود دارد: هیدروسفالی مادرزادی (ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی یا رشد نامناسب جنین)، همراه (ناشی از عدم جذب یا جذب ناکافی مایع مغزی نخاعی)، انسدادی (ناشی از انسداد از طریق جریان) مایع مغزی نخاعی. خلاء قدیمی (ناشی از تجزیه و تحلیل بافت مغز و بزرگ شدن بطن ها نسبت به حالت طبیعی)، اکتسابی (ناشی از بیماری یا آسیب مغزی) و فشار هیدروسفالی طبیعی در قسمت خلفی مایع مغزی نخاعی (ناشی از خونریزی)، ضربه مغزی ، تومور، جراحی یا عفونت. )

جراحی، روش های مداخله ای، درمان های رشدی و آموزش مهارت های زندگی از جمله روش های معرفی شده برای درمان هیدروسفالی است.


سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی پارگی یا انسداد یک رگ خونی در مغز است که از رسیدن خون و اکسیژن به بافت جلوگیری می کند و باعث آسیب و مرگ سلول های مغز می شود. یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان، این اختلال سه نوع دارد: حمله ایسکمیک گذرا (معمولاً ناشی از یک لخته خونی که خود به خود بسته می شود)، حمله ایسکمیک یا TIA (سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون). در شریان، با علائم دائمی) و سکته هموراژیک (نشت یا ترکیدن رگ های خونی و خونریزی در مغز).

سکته مغزی همراه با فلج، بی حسی اندام ها (به ویژه در یک طرف بدن)، از دست دادن تعادل، سرگیجه، سردرد شدید، گیجی، حالت تهوع، خستگی، تکلم، تغییر در رفتار، بی قراری، مشکلات بینایی مانند کوری یا دوبینی، حرکت مشکلات و تشنج ها را دنبال کنید که اگر به موقع کنترل نشود، می تواند منجر به ضربه مغزی، اختلال حرکتی طولانی مدت و مرگ شود.


بیماری خودایمنی ام اس چیست؟

در بیماری ام اس، غشای چربی پوشش دهنده (میلین کننده) رشته های عصبی مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی فرد مورد حمله قرار می گیرد. به این ترتیب انتقال پیام مختل می شود و علائم خاصی از خستگی، ضعف، بی حسی و گزگز تا فلج، مشکلات ادراک و بینایی، کاهش عملکرد مغز و مشکلات مثانه ظاهر می شود.

ام اس پس از معاینه فیزیکی اعصاب و چشم ها، تصویربرداری رزونانس و نخاع تشخیص داده می شود و با درمان های خاصی (مانند استروئیدها، شل کننده های عضلانی، میتوکسانترون، بتا اینترفرون، دی متیل فومارات و غیره)، فیزیوتراپی و بوتاکس کنترل می شود. تزریقات

اگرچه علت دقیق و عوامل خطر این بیماری 100 درصد مشخص نیست، اما محققان معتقدند سن، ژنتیک، جنسیت، نژاد، موقعیت جغرافیایی، عفونت، دیابت و تیروئید از عوامل موثر در ابتلا به ام اس هستند.


ارتباط بین آلزایمر و مغز چیست؟

اختلال در حافظه، فکر و زبان که خود را به صورت زوال عقل پیشرونده نشان می دهد و منجر به ناتوانی در تشخیص زمان، از دست دادن تکلم، از دست دادن حافظه موقت و افسردگی می شود که به آلزایمر معروف است. این بیماری که عموما افراد بالای 65 سال را مبتلا می کند، با عوامل ژنتیکی، عوامل کولینرژیک، گروه خونی، سن و جنسیت نیز مرتبط است.

بیماری آلزایمر با از دست دادن حافظه، فراموشی شروع می شود، سپس به رفتارهای وسواسی، پارانوئیدی و بی خوابی می رسد و در مرحله آخر سوء ظن، توهم و هذیان را به همراه خواهد داشت. اگرچه هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما مصرف برخی داروها، نظارت به موقع، درمان عوارض بیماری، فیزیوتراپی، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و خواب کافی می تواند در بهبود پیشرفت بیماری و کاهش علائم موثر باشد. کنترل.

برای تایید تشخیص آلزایمر، متخصص مغز و اعصاب پس از گرفتن شرح حال کامل بیمار و معاینه فیزیکی دقیق قلب و سیستم عصبی، آزمایش کامل خون را درخواست می کند. در صورتی که این آزمایش نیز مشکوک بودن پزشک را تایید کند، MRA، سی تی اسکن و تست حافظه انجام می شود تا وضعیت دقیق بیماری مشخص شود.
 

ادامه: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-مغز-و-اعصاب-شیراز

  • نت سنتر