نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

فرم فکتور یا شکل ظاهری در دوربین‌های مداربسته در بازار از تنوع زیادی برخوردار است. هر یک از این فرم فکتورها برای کاربری خاصی طراحی شده است و مزایا، معایب و نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند. در این مطلب شما را با انواع دوربین های مداربسته از نظر شکل ظاهری و فیزیکی آنها آشنا میکنیم.

 

به طور کلی دوربین های مداربسته در سه نوع رایج دام (گنبدی)، بولت (گلوله‌ای) و تارت تقسیم میشوند.

 

دوربین دام dome

طبق بررسی‌های اخیر در صنعت دوربین‌ مداربسته، دوربین‌های Dome محبوب‌ترین فرم فاکتور در سیستم‌های نظارتی به حساب می‌آیند.

دوربین‌های دام، خود دوربین و لنز آن را زیر یک پوسته محافظ از پلاستیک شفاف از جنس پلی کربنات، محافظت میکنند. کل قسمت دوربین بر روی یک مکانسیم مفصلی شکل به نام گیمبال نصب می‌شود و این امکان را میدهد تا شیب و زاویه دوربین را تنظیم کرد.

دوربین های دام خودشان نیز به دو دسته کلی: مینی دام، میکرو دام و فول سایز دسته بندی می‌شوند.

دوربین های مینی و میکرو دام معمولا دارای لنزهای ثابت هستند و فاقد صدا و ورودی-خروجی صدا و همچنین ویژگی IR (دید در شب) هستند. اما دوربین دام فول سایز معمولا همه این آپشن ها را داراست.

 

مزایا و معایب Dome

چندین مزیت استفاده از دوربین دام به جای تارت و بالت وجود دارد که در ادامه میگوییم.

۱- زیبایی شناسی بهتر نسبت به سایر فرم فکتورها:

استفاده از دوربین دام روی سقف و دیوار از نظر زیبایی شناسی بهتر از دوربین تارت و بولت عمل میکند. معمولا این دوربین کمتر به چشم می‌آیند و برای محیط هایی مانند هتل ها و مکان های لوکس بهترین فرم فکتور هستند.

۲-دارای استانداردهای بالاتر در برابر خرابکاری:

بسیاری از دوربین های دام دارای استاندارد IK10 در برابر ضربه هستند. در حالی که دوربین های بالت استانداردIK08  یا پایین‌تر دارند.

۳- امکانات بیشتر در فضای باز:

برای دوربین‌های مناسب برای فضای باز، دام گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهد، از جمله مقاومت در برابر خرابکاری، مقاومت دربرابر گردوغبار و رطوبت، نصب آسان تر و ...

 

با این حال، دوربین های دام نیز مشکلات و معایب خاص خود را دارند که عبارتند از:

محدودیت در اندازه لنز:

دوربین‌های دام معمولا لنزهای با فاصله کانونی بلند (بالاتر از 18 میلی‌متر) را پشتیبانی نمی‌کنند. اگر به لنزهای تله فوتو نیاز دارید، دوربین‌های بولت امکانات بیشتری ارائه میدهد.

کاهش عملکرد مادون قرمز:

محدوده نور IR دوربین‌های گنبدی اغلب کوتاه‌تر از مدل‌های گلوله‌ای است و مشکلات بازتاب نور در دوربین های دام بیشتر از سایر دوربین هاست.

کثیف شدن حفاظ یا گنبد شفاف:

اگر حفاظ شیشه‌ای دوربین دام به طور منظم تمیز نشود، ممکن است مشکلات قابل توجهی در کیفیت تصویر و بازتاب نور ایجاد شود.

 

دوربین های تارت turret

دوربین‌های تارت زیرمجموعه‌ای نسبتا جدید از دوربین های دام هستند. این دوربین معمولا از یک گیمبال کروی حاوی لنز و روشن‌کننده (های) IR استفاده می‌کنند که به‌جای ورود کابل‌ها به داخل محفظه مانند گنبدهای معمولی، در کارخانه مهر و موم شده است.

 

مزایا و معایب تارت

سه مزیت کلیدی برای استفاده از دوربین های تارت به جای گنبد وجود دارد:

۱- تابش نور کاهش یافته:

دوربین های تارت نسبت به بعضی از دوربین های گنبدی مشکل کمتری با تابش نور مادون قرمز دارند، زیرا LED ها به طور فیزیکی از لنز دوربین جدا شده اند.

۲- مقاومت بهتر در برابر رطوبت:

از آنجایی که دوربین های تارت معمولا در کارخانه مهر و موم شده اند، ممکن است مشکلات کمتری در رابطه با رطوبت و رطوبت نسبت به محفظه های گنبدی  دام داشته باشند.

۳- مقاومت در برابر خاک/خراش:

به دلیل افزایش سطح گنبدها، کثیفی و خراش احتمال بیشتری نسبت به تارت ها دارند.

 

عیب و اشکال اصلی دوربین تارت این است که جهت لنز و دوربین به راحتی قابل تشخیص است و مهاجم می‌تواند راحت جهت آن را متوجه شود. اما در دوربین های دام این کار بسیار سخت است، زیرا محافظ شفاف اجازه تشخیص مسیر پوشش دوربین را نمی‌دهد.

 

دوربین های بولت یا Bullet

دوربین های گلوله را می توان به عنوان یک شکل تخصصی از دوربین های جعبه ای در نظر گرفت. اکثریت قریب به اتفاق بولت ها دارای رتبه بندی در فضای باز IP66 یا بالاتر هستند.

دوربین های بولت هم مانند دوربین‌های Dome در هر دو مدل کامپکت (معمولا لنز ثابت) و مدل‌های سایز کامل با لنزهای موتوری، برد IR افزایش یافته، ورودی/خروجی، صدا و سایر ویژگی‌ها موجود هستند.

 

مزایا و معایب دوربین بالت

مزایای کلیدی و اصلی دوربین بولت به شرح زیر است:

۱- برد مادون قرمز بیشتر:

دوربین‌های گلوله معمولا برد IR بیشتری نسبت به مدل‌های گنبدی یا تارت ارائه می‌دهند.

۲-ظاهر آشکارتر:

ظاهر آشکار و در چشم بودن این نوع دوربین باعث می‌شود تا مزاحمان و مهاجمان را ورود بدون اجازه باز دارد. از نظر قدرت بازدارندگی، این دوربین از دام و تارت بهتر عمل میکند.

 

با این حال، دوربین بولت معایبی هم دارد که عبارتند از:

۱- مشکل زیبایی شناسی:

اگرچه ممکن است یک مزیت برای اهداف بازدارنده باشد، دوربین های بولت معمولا حجیم و در چشم هستند و همین مورد باعث کاهش زیباشناسی محیط میشود. برای محیط های لوکس گزینه خوبی نیست.

۲-تشخیص آسان زاویه پوشش دوربین:

با توجه به ساختار آنها، تشخیص اینکه دوربین های گلوله به چه سمتی هدایت می شوند، آسان تر از دام و تارت هست، زیرا تمام بدنه دوربین باید در جهتی باشد که هدف قرار گرفته است.

۳-استانداردهای پایین تر:

دوربین های گلوله‌ای با رتبه IK10 بسیار کمتر از مدل دام در بازار رایج هستند. معمولا دوربین های بولتی با استانداردهای IK07 و IK08 رایج تر هستند.

در صورتی که میخواهید با تمام انواع دوربین مداربسته آشنا شوید، پیشنهاد میکنم مطلب انواع دوربین مداربسته چیست را مطالعه کنید.

 

حرف آخر

انتخاب نوع دوربین مناسب برای هر کاربری بر اساس نوع دوربین، مواردی مانند قدرت بازدارندگی، درجه محافظت در برابر خرابکاری و گرد و غبار و زیبایی شناسی میتواند انجام شود. پس در انتخاب بهترین دوربین بر اساس فرم فکتور (شکل ظاهری) به همه این موارد توجه کنید تا انتخاب خوبی داشته باشید.

  • نت سنتر