نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

بایگانی

کولرگازی (اسپلیت)

يكشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۳، ۰۹:۳۸ ق.ظ


سیستم های تهویه مطبوع (اسپلیت) که یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع برای ساختمان های مسکونی، اداری و تا حدودی تجاری به شمار می روند، سال هاست که توجه مصرف کنندگان در کشور را به خود جلب کرده است. با توجه به اینکه این سیستم از دو واحد مجزا تشکیل شده است به آن اسپلیت یعنی دو لباس نیز می گویند.

یونیت خارجی (یونیت چگالش شامل کمپرسور و کندانسور) که در محیط باز خارج از ساختمان نصب می شود و یونیت داخلی (کولر شامل شیر انبساط، اواپراتور و فن دمنده) که در داخل ساختمان نصب و به صورت ویژه نصب می شود. با تهران سرویس کاران همراه باشید.

نوع دیگری از تهویه مطبوع داخلی با دقت و استحکام بیشتری طراحی و ساخته می شود.

چرخه کاری یک اسپلیت شبیه به یک یخچال تراکمی است. در این سیستم مبرد مایعی که از تراکم در یونیت خارجی تشکیل می شود از طریق لوله مسی به یونیت داخلی هدایت شده و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل خنک کننده DX (اواپراتور هوا) می شود. از طرف دیگر جریان هوا از اتاق وارد یونیت داخلی شده و از مبدل حرارتی عبور می کند. سپس، پس از کاهش دما، دوباره به داخل اتاق دمیده می شود.

با نیاز به تامین هوای گرم مورد نیاز AC، از روشی برای معکوس کردن جهت جریان مبرد در چرخه کاری (پمپ حرارتی) استفاده می شود. هنگامی که جریان بخار داغ از کمپرسور خارج می شود، به جای عبور از کندانسور، وارد اواپراتور (کویل DX واحد داخلی) می شود تا دمای هوا از طریق سیم پیچ افزایش یابد.
 برای تعمیر کولر گازی تهران با ما تماس بگیرید.
انواع کولر گازی

فروش کولر گازی (اسپلیت) بر اساس کنترل ظرفیت کمپرسور (کنترل از راه دور) به دو صورت انجام می شود:

تهویه مطبوع معمولی (با سرعت ثابت)

کولر گازی اینورتر (سرعت متغیر)

در دسته معمولی، با توجه به سیگنالی که ترموستات پس از افت به نقطه مشخص شده توسط کاربر (Set Point)، هنگامی که هوای اتاق گرم می شود، ارسال می کند. کمپرسور خاموش می شود و دوباره روشن می شود. در حالی که در یک کولر گازی اینورتر تا زمانی که فن دمنده کار کند (کولر روشن است) کمپرسور خاموش نمی شود و تا زمانی که دمای اتاق افزایش نیافته سرعت آن کاهش می یابد. تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور بسیار کمتر است. که مصرف برق را کاهش می دهد عمر کمپرسور را افزایش دهید و صدای دستگاه بیرون را کاهش دهید به همین دلیل کولر گازی اینورتر با قیمت بالاتری در بازار به فروش می رسد.

مزایا و معایب کولر گازی

به دلیل تنوع سیستم های تهویه مطبوع امروزی، انتخاب صحیح برای هر پروژه به درک کامل نحوه عملکرد این سیستم ها و ویژگی های آنها بستگی دارد. بنابراین می توان مزایا و معایب تهویه مطبوع را با سایر سیستم های مشابه ( داکت اسپلیت / VRF / مینی چیلر و ترکیب فن کویل / چیلر مرکزی و ترکیب فن کویل ) مقایسه و ارزیابی کرد:

مزایای کولر گازی:

برخلاف سیستم های اسپلیت مشکی، امکان کنترل دمای اتاق ها یا مکان های مختلف خانه وجود دارد. بنابراین بسته به تعداد یونیت های داخلی نصب شده در خانه می توان دماهای متفاوتی را با توجه به سلیقه و نیاز افراد ایجاد کرد. همانند استفاده از سیستم های VRF یا فن کویل، این شرایط نیز فراهم است.

تهویه مطبوع سیستم های سرمایشی و گرمایشی خود را (مانند آبگرمکن و پکیج آب گرم) از نظر کنترل مصرف برای هر خانوار ایجاد می کند. هنگام استفاده از سیستم هایی مانند چیلر مرکزی، VRF و آبگرمکن، این امکان پذیر نیست.

معایب تهویه مطبوع

در ساختمان هایی با متراژ زیاد، استفاده از یک یا دو واحد داخلی پاسخگوی نیاز ساختمان نخواهد بود و این امر به این دلیل است که علاوه بر اضافه شدن یونیت های داخلی دیگر، تامین یونیت های خارجی دیگری نیز ضروری است. . از سوی دیگر، با توجه به اینکه حداکثر فاصله بین واحدهای داخلی و خارجی باید رعایت شود (برای جلوگیری از افت فشار زیاد جریان مبرد و کاهش راندمان دستگاه)، سایر واحدهای خارجی با استفاده از فاصله مناسب، عمدتاً در خارج ساختمان در یک فضای محدود، اجرای چنین سیستمی در ساختمان های بزرگ دشوار است. علاوه بر این می تواند ظاهری ناخوشایند برای ساختمان ایجاد کند. در حالی که در سیستم های متمرکز مانند چیلرها و تا حدودی VRF اساسا چنین محدودیتی وجود نخواهد داشت.

استفاده از کمپرسور در هوا (به عنوان پمپ حرارتی) برای ایجاد گرمایش در فصل سرد (مانند VRF و داکت اسپلیت بدون سیم‌پیچ‌های گرمایشی)، انرژی زیادی مصرف می‌کند و سیستم‌ها فقط با خوردن (رادیاتور) گرم می‌کنند. هوای شهر، انرژی مورد نیاز برای تولید آب گرم را تامین می کنند. بنابراین با توجه به هزینه های بالاتر مصرف برق در ایران، استفاده از سیستم هایی مانند باد به صرفه نیست. به ویژه با توجه به مقدار محدود گرمای تولید شده در سیستم های پمپ حرارتی، اغلب استفاده از تهویه مطبوع به ویژه در شرایط غیراقلیمی ضروری است و در زمستان های سرد باید از سیستم های دیگر مانند رادیاتور و گرمایش از کف نیز استفاده شود.

نسبت به اسپلیت لاین (با همان ظرفیت) برق بیشتری مصرف می کند.

به دلیل عدم امکان استفاده از هوای تازه در کولر، شرایط تهویه و ایجاد فشار مثبت در داخل ساختمان فراهم نخواهد شد. در حالی که شرایط استفاده از چنین قابلیتی در سایر سیستم ها به ویژه داکت اسپلیت وجود خواهد داشت.

  • نت سنتر