نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

چرا شارژر فیک نخریم؟

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۵:۰۹ ب.ظ

صحبت از موبایل که پیش می آید بلافاصله سخن از باتری موبایل هم همراه آن مطرح می شود و تا پای باتری موبایل در بحث باز می شود ذهن به سراغ شارژر باتری موبایل می رود . اصولا هر وسیله ای که دارای خازن های پر شونده و قابل شارژ هستند به شارژر نیاز دارد . پس در دنیای تکنولوژی نام شارژر بسیار شنیده خواهد شد . در موضوع موبایل نیز بحث گسترده ای باز می شود که به قسمتی از ان می پردازیم .

انواع  شارژر موبایل

  • شارژر وایرلس یا بی سیم موبایل

 تاریخچه شارژ بی سیم شاید به بیش از  صد و بیست سال پیش و در ایده های نابغه تاریخ یعنی نیکولا تسلا و در برج معروف تسلا برسد. اما شارژ بی سیم در موبایل چندان تکنولوژی قدیمی ای نیست و چند سالی است که بر سر زبان افتاده است و به عنوان یک روش کاربردی و نه خیال پردازانه مطرح شده است . شارژر موبایل وایرلس در آغاز تولید شارژر القایی نام گرفت زیرا عمل شارژ از طریق القای الکتریکی و نه سیم مستقیم انجام می گیرد . نخستین شارژر بیسیم موبایل در جریان یک نمایش گاه در سال 2017 میلادی رو نمایی شد.

  • جالیوانی

یک جا لیوانی جالب که علاوه بر توانایی شارژ موبایل توانایی پخش موسیقی و دوربین و... را هم دارا بود! دو سال بعد در همان نمایشگاه تکنولوژی شارژر بعدی رونمایی شد تا بالاخره جهان تنولوژی مجاب گردد که این پدیده را بپذیرد و در نهایت چندین شرکت فعال در این زمینه یک کنسرسیوم بوجود آوردند به نام کنسرسیوم انرژی وایرلس یا بی سیم.نوکیا و ال جی پیشگامان استفاده از تکنولژی شارژر وایرلس در چندین مدل منتخب گوشی بودند .بعدها به ترتیب سامسونگ و سپس موتورولا و بعد از آن اچ تی سی و نهایتا سونی نیز به این انقلاب تکنولوژی پیوستند .

  • شارژر فندکی

 شارژر فندکی هم پدیده ای نه چندان پیچیده اما کاربردی در عالم شارژر موبایل می باشد. وظیفه این نوع شارژر که در محل مخصوص فندک الکترکی ماشین تعبیه می شود و به همان دلیل فندکی نامیده می شود تبدیل برق 12 ولت ماشین به برق مورد نیاز باتری موبایل یعنی 5 ولتی است که در وع یک و دو آمپر را داراست . برخی از این شارژرها کار دیگری را هم انجام میدهند و آن تبدیل برق ماشین به برق 220 ولت شهری می باشد که در این مبحث نمی گنجد . قطعا این شارژر یک توصیه همیشگی به شما نیست دلایل ان در ادامه ذکر خواهد شد.

  • شارژر خورشیدی

 این هم پیشنهادی برای مسافرت های طبیعت نوردی یا نقاطی است که به برق دسترسی نیست. این شارژر در واقع یک پنل خورشیدی به اندازه تقریبی یک موبایل است و و در واقع یک پاور بانک است که می تواند با خورشید شارژ شود بهترین و پر بازده ترین نوع شارژر های خورشیدی از نوع سیلیکون مونو کریستال هستند . این شارژرها حتی می توانند توسط نور یک لامپ یا اتش هم شارژ شوند البته طبیعتا با سرعت خیلی کمتر از خورشید .

  • فست شارژ

 شارژرهای فست در واقع توانی بیش از توان نرمال را به باتری ارسال می کنند و باعث شارژ سریع تر باتری موبایل می شوند.  این نوع شارژ نیز بصورت همیشگی توصیه نمی گردد اما قطعا راه حل خوبی برای زمانی است که شما عجله دارید و باتری موبایل شما هیچ عجله ای ندارد!

  • شارژر یو اس بی

 همان طور که از نامش پیداست از اتصال باتری موبایل شما توسط یو اس بی به سایر وسایل الکتریکی همانند  لب تاب و دستگاه پخش ماشین و... هم می توان به شارژ باتری موبایل اقدام کرد . عملی که به دلایل متعدد فنی توصیه نمی شود.

  • شارژر معمولی

 که همه ما با آن آشناییم و به خوبی روش کار با آنرا بلدیم و در صورت استاندارد بودن بهترین توصیه برای شارژ است .

  • پاور بانک

 پاور بانک در واقع یک باتری موبایل بزرگتر است . اگر باتری موبایل شما به فرض مثال 3000 میلی آمپر ظرفیت دارد تصور داشتن یک باتری 20000 میلی امپر در جیب بغل کت تان قطعا هیجان بر انگیز است ولی متاسفانه پاور بانک دقیقا مانند باتر ی موبایل عمل نمی کند و همچنان شارژر اصلی بعنوان پیشنهاد بتر معرفی می شود.

شارژ بد آسیب های بدی به گوشی و باتری گوشی خواهد رساند . استفاده از شارژرهای فندکی بدلیل نوسانات دایم برق ماشین توصیه نمی شود و کم و زیاد شدن برق ماشین قطعا به شارژ منظم گوشی شما آسیب می زند مخصوصا در هنگام استارت زدن به ماشین به هیچ وجه شارژر فندکی شما حتی در صورت استاندارد بودن به باتری موبایل شما متصل نباشد .

در مورد شارژ یو اس بی نیز این موارد احتیاط حتی بیشتر باید رعایت گردد . شارژر خورشیدی و پاور بانک برای موارد خاص منعی ندارد اما همیشگی نباشد و شارژر وایرلس قطعا اگر از نوع خوب و استاندارد باشد گزینه مناسبی برای شارژ گوشی خواهد بود . اما این بحث بصورت ویژه بدنبال مضرات استفاده از شارژر غیر استاندارد است .

معایب استفاده از شارژر غیر استاندارد

  • تخلیه سریعتر از حد نرمال باتری گوشی. شارژر غیر استاندارد در واقع برق غیر استاندارد به گوشی می رساند در بسیاری از مواقع منجر به شارژ غیر واقعی می شود و باتری ای که بخوبی شارژ نشده به ما حالت فول شارژ را نشان می دهد . طبیعی است این باتری در هنگام استفاده از انرژی ذخیره شده دیگر قادر به فریب دادن خودش نیست و به سرعت تخلیه می شود و ما را گرفتار مشکلات بعدی خود می کند .
  • اتصال در برق خانگی. شاید قبول این موضوع برای ما دشوار باشد اما شارژرهای غیر استاندارد ممکن است با داشتن یک مدار و سیم های غیر استاندارد باعث اتصال در سیستم برق خانگی شوند و اسیب جبران ناپذیری به اقتصاد خانواده بزنند پس چندین هزار تومان هزینه اضافه را یک سرمایه گذاری و بیمه برای خود بدانیم و نه دور ریختن پول !
  • آتش زدن گوشی موبایل شما . برخی از گوشی های طراحی شده به سرعت د رحین شارژ گرم می شوند این گوشی ها استعداد زیادی دارند که در صورت یک ناهنجاری قوی در سیستم شارژر به ناگه منفجر شوند یا باتر ی این گوشی ها از بین برود . برخی از مدل ها همانند برخی تولیدات سامسونگ خود به خود استعداد آتش گرفتن را دارند شریک جرمی به نام شارژر تقلبی و غیر استاندارد در دسترس این ها قرار ندهید .
  • گرم شدن اجزای داخلی گوشی. در اثر شارژ غیر استاندارد ممکن است اجزای داخلی گوشی گرم شوند و این موضوع اگر در کوتاه مدت عوارض خود را نشان ندهد در بلد مدت حتما شما را اذیت خواهد کرد چون یکی از دلایل خرابی اجزای گوشی گرم شدن بیش از حد و در دفعات فراوان می باشد . پس بیشتر مراقب داغ شدن گوشی خود در اثر استفاده از شارژر غیر استاندارد باشید .
  • از بین رفتن باتری موبایل: باتری موبایل شما همانند یک انسان است که در اثر شارژ بد غذای بد دریافت می کند . بی شک بعد از مدتی سلول های باتری شما قابلیت اولیه خود را از دست خواهند داد و کم کم باتری موبایل را باید قربانی یک شارژر غیر استاندارد کرد.

سخن پایانی

مراقب باشید و توصیه های ما را جدی بگیرید زیرا استفاده از شارژر تقلبی ممکن است تمام لذت داشتن یک گوشی خوب را از شما بگیرد با اندکی هزینه و دقت بیشتر از گوشی و باتری موبایل خود مراقبت نمایید .

 

  • نت سنتر