نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

بایگانی


در این مقاله به بررسی تمامی ایرادات و عیوب رایج یخچال فریزر می پردازیم و راه هایی برای رفع آنها ارائه می دهیم.

خطای 1 - یخچال روشن نمی شود

علت: سوکت در دسترس نیست، دوشاخه یا کابل اتصال معیوب است.

رفع عیب: پس از بررسی دوشاخه برق، دوشاخه و کابل اتصال را به این صورت بررسی می کنیم. دو شاخه را با سیم دو قطبی وصل می کنیم، وقتی ورودی کابل مدار یخچال را باز می کنیم ولت متر را وصل می کنیم، اگر سوزن منحرف نشد سیم اتصال و دوشاخه را وصل می کنیم. تولید شده به شکل پارچه ما تغییر می دهیم

خطای 2 - یخچال روشن نمی شود

علت: ترموستات معیوب است.

راه حل: با بررسی مدار الکتریکی یخچال به این نتیجه می رسید که اگر کلید ترموستات از کار بیفتد و موتور القایی را به حرکت در نیاورد، کمپرسور نمی تواند کار کند. ورودی و خروجی ترموستات را به آرامی جدا کرده و با وصل اهم متر صدا را به چپ و راست بچرخانید تا ولوم دستگاه داخل ترموستات بسته شود. اگر هنگام اتصال دستگاه سیگنال از صفر برود و با خاموش شدن دستگاه به بی نهایت برگردد، ترموستات مشکلی ندارد. در غیر این صورت ترموستات را از بدنه یخچال خارج کرده و قاب آن را باز کرده و آرام آرام سعی کنید مشکل کلید داخل آن را حل کنید. اگر ترموستات قابل تعمیر نیست، آن را تعویض کنید تا یخچال روشن شود.

نکته: در مواردی که لازم است ترموستات را از یخچال خارج کنید یا در صورت نیاز به بررسی آن در همان موقعیت (متصل به کیس) باشد، باید توجه داشت که فشار بیش از حد به ترموستات ممکن است به لوله مو یا لوله مو آسیب برساند. لوله آبی آسیب دید که منجر به انتشار گاز در ترموستات شد. ترموستات دارای این نقص باید فوراً تعویض شود، زیرا به طور خودکار کار نمی کند.

خطای 3: یخچال باز نمی شود.

علت: اضافه بار نادرست است.

رفع عیب : در صورت خرابی اضافه بار کمپرسور باز نمی شود زیرا معمولا نقطه اضافه بار در مسیر صفر مشترک کمپرسور قرار دارد و اگر صفحات داخلی به طور معمول وصل نباشند ولتاژ به الکتروموتور نمی رسد. کمپرسور صفحات اضافه بار را با اهم متر وصل کنید در حالی که دوشاخه از پریز جدا شده است، اگر این صفحات به یکدیگر متصل نیستند، اضافه بار را با همان نوع تعویض کنید. معمولا کد اضافه بار خاصی ذکر می شود که در واقع رتبه اضافه بار فعلی را نشان می دهد. در صورتی که مورد مذکور در نظر گرفته شود و بار جدید دارای ظرفیت کمتر از جریان نامی اضافه بار قبلی باشد، به محض وصل شدن برق به کمپرسور، کار کرده و سیکل الکتریکی موتور را مشخص می کند.

خطای 4 - یخچال روشن نمی شود

علت: سیم های رابط از مجموعه سیم کشی مدار جدا شده اند.

عیب یابی: اگر سیم کشی اصلی، مانند سیستم زمان بندی یا نول، شکسته شود، یا اگر از قطعه ای مانند بخاری یا موتور جدا شده باشد، خطای مشابهی رخ می دهد. سیم ها را به دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده شکستگی یا شکستگی در سیم، مجدداً اتصال را برقرار کنید تا مشکل حل شود.

مشکل 5- یخچال به صورت خودکار روشن نمی شود

دلیل: لوله آبی سر جای خود نیست.

عیب یابی: موضوع ترموستات به اهمیت قرار دادن مناسب لوله آبی در محل (بدنه اواپراتور) اشاره کرد. لوله آبی باید از بدنه اواپراتور جدا شود. یخچال اتوماتیک خیلی با تاخیر یا در مواردی کاملا قطع شد. توصیه می شود قبل از هر اقدامی به موقعیت لوله آبی توجه کنید و در صورت مواجه شدن با شرایط فوق به آرامی لوله آبی را در جای خود قرار دهید تا عملیات اتوماتیک مانند قبل انجام شود.

خرابی 6 - یخچال به طور خودکار روشن نمی شود

علت: کنتاکت های ترموستات به هم چسبیده اند.

حل مشکلات. گاهی دیده می شود که در اثر کار مداوم، سطح صفحات اصلی کلید ترموستات ساییده شده و به طور دائم به هم چسبیده است. برای تشخیص این مشکل، با روشن بودن یخچال، دستگاه را در جهت عقربه های ساعت و به عبارتی صفر کنید. اگر یخچال خاموش باشد، کلید ترموستات (اتوماتیک) سالم است، اما اگر ترموستات حالت خود را تغییر ندهد، صفحات به هم چسبیده اند. به آرامی ترموستات را از بدنه یخچال خارج کرده و پس از بازکردن قاب، کنتاکت های کلید را از یکدیگر جدا کرده و پس از آسیاب، سوئیچ را با اهم متر تست کنید. اگر با حرکت دادن ولوم به چپ و راست، کلید با انحراف سوزن اهم متر خاموش و روشن شد، ترموستات را بدون آسیب رساندن به لوله مو به حالت اولیه برگردانید. برخی از ترموستات ها دسترسی به سوئیچ را دشوار یا غیرممکن می کنند. ما باید چنین ترموستات هایی را جایگزین کنیم.

عیب ۷- یخچال به صورت خودکار روشن نمی شود

دلیل: مقدار ضایعات تبخیری بسیار زیاد است.

عیب یابی: در بحث قبلی اشاره شد که تشکیل یخ و تجمع آن در اواپراتور در فرآیند خنک سازی اختلال ایجاد می کند. بنابراین اگر مقدار یخ در دیگ از حد معینی بیشتر شود، عملیات به طور خودکار قطع یا انجام می شود. خیلی آهسته و با تاخیر. اگر یخچال دارای سیستم یخ زدایی است، آن را روشن کنید. در غیر این صورت یخچال را باز کرده و درب را برای مدتی باز بگذارید و پس از یخ زدایی و تمیز کردن کامل دیواره های یخ، یخچال را مجدداً به برق وصل کنید تا عملکرد خودکار مانند قبل ادامه یابد.

خطای 8 - یخچال به طور خودکار روشن نمی شود.

علت: سیم مبرد معیوب است.

رفع مشکل: اگر بعد از اتصال یخچال مشکل ایجاد شد، یکی از دلایل احتمالی ممکن است تقصیر شما در سیم کشی باشد. مدار را دوباره چک کنید.

عیب ۹- با وجود عملکرد صحیح کمپرسور، اواپراتور دائما خیس است و قطرات آب از آن می چکد.

دلیل: ترموستات روی سطح صحیح تنظیم نشده است.

رفع عیب: از آنجایی که ترموستات روی سطح پایین تنظیم شده است، سرمای تولید شده پاسخگوی نیاز یخچال نیست. با حرکت دادن صدا در جهت عقربه های ساعت، سرعت خنک شدن یخچال را افزایش دهید.

عیب 10- با وجود عملکرد صحیح کمپرسور، بخار دائما خیس است و قطرات آب از آن می چکد.

علت: ترموستات تنظیم نشده است.

رفع عیب: در بسیاری از موارد به دلیل تنظیم نادرست یا ضعیف شدن فنر زیر اهرم کلید، مدت استراحت (ایست) ترموستات افزایش می یابد و در اثر افزایش دما در اواپراتور، یخ ذوب می شود و شاهد هستیم. قطرات آب که از آن می ریزد، ترموستات با حرکت دادن پیچ تنظیم بسیار آرام در جهت عقربه های ساعت متوقف می شود باید کاهش یابد.

عیب 11- حتی اگر کمپرسور خوب کار کند، اواپراتور همچنان سرد است و آب از آن خارج می شود.

علت: سیستم یخ زدایی دائماً در مدار گیر کرده است.

راه حل مشکل: موارد نشان داده است که مشکلات ترموستات یخ زدایی باعث می شود که شیر برقی به طور مداوم کار کند و هنگامی که گاز وارد اواپراتور می شود، یخ و یخ ذوب می شوند. یخ زدایی صحیح را بررسی کنید.

نادرست 12- اواپراتور در مدت زمان کوتاهی با قالب پر می شود

علت: لاستیک دور گردن آسیب دیده است.

رفع عیب: در صورت آسیب دیدن لاستیک دور درب (کاهش ضخامت)، فاصله هوایی بین درب و کابینت یخچال ایجاد می شود و هوای گرم وارد یخچال می شود. هنگامی که هوای سرد با هوای گرم برخورد می کند، به قطرات آب تبدیل می شود و دوباره یخ می زند و در نتیجه توده های ضخیم یخ و یخ در داخل یخچال تشکیل می شود. پوشش اطراف در را تعویض کنید.

عیب 13- اواپراتور در مدت زمان کوتاهی قالب را پر می کند

دلیل: نگهداری مواد غذایی در شرایط گرم در یخچال است.

راه حل: قرار دادن غذای داغ در یخچال به معنای ورود هوای گرم است، بنابراین همیشه باید دمای مواد غذایی خارج از یخچال را تا حد لازم کاهش دهید و سپس آن را در یخچال قرار دهید.

عیب 14 - کپک به طور منظم در اواپراتور رشد می کند

علت: یخ زدایی خودکار مشکل دارد.

رفع عیب: همانطور که در مبحث یخ زدایی گفته شد، سیستم یخ زدایی در برخی از یخچال ها با شمارش باز و بسته شدن در و یا با استفاده از تایمر و یا با استفاده از یخ زدایی خودکار مخصوص انجام می شود. این نوع یخچال ها به یخ زدگی بسیار حساس هستند و در صورت خرابی سیستم به سرعت از بین می روند (شایع ترین مشکل این است که یخچال اتوماتیک نیست). سیستم یخ زدایی یخچال را بررسی کرده و قطعه معیوب را تعمیر یا تعویض کنید.
برای تعمیرات یخچال ساید بای ساید بوش به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://paydarservice.org/تعمیر-یخچال-فریزر-بوش/

  • نت سنتر