نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

خوردن برنج برای خرگوش ها مضر است یا مفید؟

چهارشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۴۹ ب.ظ

اگر یک خرگوش خانگی دارید، طبیعتا می خواهید بدانید که چه چیزی می توانید و چه چیزی نمی توانید به آنها بدهید. برنج یکی از غذاهایی است که در رژیم غذایی ایرانی ها زیاد استفاده می‌شود و به خاطر همین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که: آیا میتوانم برنج به خرگوشم بدهند یا خیر؟ در این مطلب جواب این سوال شما را با ذکر دلیل علمی و از زبان متخصصان تغذیه خرگوش میدهیم.  

آیا خرگوش می‌تواند برنج بخورد؟

پاسخ این سوال قطعا نه است. خرگوش ها هرگز نباید با برنج، چه پخته و چه نپخته تغذیه شوند. این به دلیل کمبود فیبر، محتوای نشاسته بالا و ارزش غذایی کم آن برای خرگوش است. در حالی که برنج در بسیاری از کشورها غذای اصلی برای انسان به حساب می‌آید، اما برای خرگوش ها مضر است. در ادامه نگاهی دقیق تر و علمی تر به این موضوع می‌اندازیم که بدانید چرا نباید به خرگوش خود برنج بدهید.  

چرا برنج برای خرگوش ها مضر است؟

شاید برنج نسبت به سایر غذاهای دیگر بیشتر برای خرگوش در دسترس باشد، اما باید بدانید که نسبت به یونجه و غذاهای مفید دیگر برای خرگوش، برنج هیچ ارزش غذایی برای خرگوش ندارد. در حالی که خرگوش ها می توانند از غذاهای مختلف زیادی لذت ببرند، برنج را نباید به هیچ وجه به خرگوش خود بدهید. برنج به صورت خام، پخته، بخار پز، برنج سفید و قهوه‌ای و ... برای خرگوش ممنوع است.

نقاط منفی انواع برنج برای خرگوش

برنج سفید: مهمترین عامل در برنج سفید این است که فاقد فیبر است. فیبر برای خرگوش ها بسیار مهم است. وجود کالری و کربوهیدرات بالا در برنج باعث می‌شود تا سطح انسولین در خرگوش ها بالا برود و بدن خرگوش نمی‌تواند این افزایش ناگهانی انسولین در بدنش را هندل کند. برنج قهوه ای:حتما میدانید که برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید فیبر بالاتری دارد. شاید به نظرتان گزینه خوبی برای تغذیه خرگوش باشد، اما اینطوری نیست. برنج قهوه‌ای هم برای خرگوش مضر است. برنج قهوه‌ای حاوی فیبر و اجزای دیگری است که هضم آن را برای خرگوش سخت‌تر میکند.   به طور کلی خرگوش ها نباید غلات بخورند. خوردن غلات باعث بسیاری از مشکلات گوارشی و ناراحتی می شود که نادیده گرفتن آنها دشوار خواهد بود. عوارض ناشی از خوردن برنج در خرگوش احتمالا به صورت معده درد، انسداد روده و نفخ خودش را نشان می‌دهد که همه آنها قابل تشخیص نیستند و ممکن است فکر کنید خرگوش شما مشکلی با خوردن برنج ندارد. که کاملا غلط است.

مضرات برنج پخته شده برای خرگوش

نکته دیگر این است که برنج به ندرت به صورت ساده پخته می شود. ما ایرانی ها تمایل داریم غذاهای برنجی خود را با انواع ادویه ها، گیاهان و چاشنی‌های مختلف ترکیب کنیم. ادویه غذایی نیست که سیستم گوارش خرگوش بتواند آن را هضم کند. حتی اگر برنج را هم بشویید باز هم ممکن است مقداری از ادویه و نمک روی آن باقی مانده باشد.   سازمان غذا و داروی آمریکا FDA در غذاهای انسان سطح بالایی از فلز سنگین آرسنیک را مشاهده کرده است که بخش اعظم آن در برنج وجود دارد.  

آیا خرگوش ها می توانند برنج نپخته بخورند؟

باید توجه داشته باشید که هیچ برنجی برای خرگوش بی خطر نیست. حتی اگر نپخته باشد، غذای مناسبی نیستند. برنج مقدار بسیار زیادی آب را جذب می کند و می تواند سه برابر اندازه خودش از نظر وزن و حجم بزرگ شود. اگر خرگوش شما برنج مصرف کند، در معده خرگوش با آب معده تماس پیدا می‌کند و بزرگ می‌شود و این در حجم زیاد بسیار خطرناک است.  

چه غذاهای دیگری برای خرگوش ها خطرناک است؟

برنج تنها چیزی نیست که باید از دادن آن به خرگوش خود اجتناب کنید. غذاها، میوه‌ها و سبزیجات مضر و ممنوعه زیادی وجود دارند که نباید به خرگوش خود بدهید. می‌توانید اگر با این غذاها آشنایی ندارید این مقاله را بخوانید: غذاهای ممنوع و مضر برای خرگوش‌ها را می‌شناسید؟ با خواندن این مقاله می‌توانید با مضرترین و خطرناک‌ترین غذاها برای خرگوش آشنا شوید. اما در ادامه به صورت لیست وار بعضی از آنها را معرفی کردیم. غذای های مضر برای خرگوش: نان: انواع نان، نان سبوس دار، بیسکوئیت و حتی پاستا برای خرگوش ها مضر است. گوشت: خرگوش ها گیاهخوار هستند و هرگز نباید فرآورده های گوشتی به آنها داد. دستگاه گوارش آنها برای هضم غذاهای گوشتی و پروتئینی ساخته نشده است. سیب زمینی: سیب زمینی نیز به هیچ شکلی برای خرگوش مناسب نیست. فرقی نمیکند سیب زمینی پخته باشد یا خام یا پوره، در کل مضر است. کوکی ها: معمولا از هر چیزی که قند بالایی دارد (از جمله آب نبات و انواع کیک‌ها) باید اجتناب شود. آووکادو: آووکادو ممکن است یک غذای فوق العاده برای انسان‌ها باشد، اما برای خرگوش ها سمی است. آووکادو حتی به صورت خام نیز یک میان وعده عالی برای خرگوش نیستند. پیاز: پیاز غذایی است که به طور کلی برای بسیاری از حیوانات خانگی سمی است. مطمئن شوید که پیاز را از دسترس خرگوش، سگ و گربه خانگی خود دور نگه داشته باشید. شکلات: مانند سگ و گربه، شکلات نیز برای خرگوش ها مضر و خطرناک است. انواع آجیل: خوردن انواع آجیل برای خرگوش ممنوع است.  

اگر خرگوش برنج خورد چه کاری کنیم؟

اگر خرگوش شما چند دانه کوچک از برنج خورد جای نگرانی نیست. احتمالا اتفاق بدی برای خرگوش نمی‌افتد و جای نگرانی نیست. اما در صورتی که خرگوش شما مقدار زیادی برنج خورد یا به او دادید، ممکن است با مشکلاتی مانند درد معده، اتساع معده مواجه شود. بهتر است بلافاصله خرگوش را نزد دامپزشک ببرید تا او را معاینه کند. بهتر است برای اطمینان بیشتر، برنج و سایر غلات مضر برای خرگوش را از دسترس آنها دور نگه دارید. تا خطر خوردن غذاهای مضر کم تر شود.

  • نت سنتر