نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

جواد اوجی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: این در حالی است که خروجی پالایشگاه‌ها ۸۴۵ میلیون متر مکعب بود و موجب شد در بخش عرضه افت فشار ایجاد نشود.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تولید روزانه گاز شیرین و خروجی پالایشگاه‌ها باید به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسید، اما بدلیل سرمایه گذاری نکردن در سال‌های گذشته در بخش گاز اکنون خروجی پالایشگاه‌ها حدود ۸۴۰ میلیون متر مکعب است.

او با بیان اینکه سالانه روند افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی را داریم ادامه داد: پیش بینی می‌کردیم در پیک مصرف امسال حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته باشیم.

وی افزود: در ابتدای کار دولت سیزدهم وضع سطح ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در مخازن آن‌ها در مقایسه با سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر بود بنابراین فرماندهی تامین سوخت زمستانی را بر عهده گرفتم و با افزایش ۳۰ درصدی کرایه تانکر‌های سوخت رسان تلاش فراوانی را برای پرکردن مخازن سوخت نیروگاه‌ها انجام دادیم.

اوجی گفت: اولویت ما در بخش گاز تامین مصرف خانگی است و به این دلیل برای مصرف نیروگاه‌ها به سمت تامین سوخت مایع برای آن‌ها رفتیم.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره کرده بودیم بنابراین با افزایش تولید گاز در پیک مصرف، پیک تولید میعانات گازی نیز اتفاق می‌افتاد و هر ماه دو سه کشتی به ذخیره میعانات گازی روی آب اضافه می‌شد که مشکل ایجاد می‌کرد.

وزیر نفت گفت: برای حل این مشکل، سطح مصرف میعانات گازی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افزایش دادیم و صادرات میعانات گازی نسبت به گذشته و سال قبل دو تا سه برابر افزایش و تاکنون ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب از میزان ذخایر میعانات گازی در روی اب کاهش یافته است.

وی با بیان این که روزانه ۸۴۰ تا ۸۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود افزود: برای تامین پیک میزان مصرف گاز خانگی با تعمیر اساسی بخش‌های تولید گاز و شبکه‌های انتقال و افزایش نرخ گاز برای مشترکان پرمصرف توانستیم مسئله پیک مصرف را حل کنیم.

اوجی تصریح کرد: از سال ۹۴ تا اوایل آذر امسال برای مشترکان پرمصرف گاز افزایش قیمت نداشتیم، اما با مصوبه دولت مصرف گاز برای مشترکان سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف گاز را شامل می‌شوند افزایش قیمت نداشتیم، اما برای ۲۵ درصد مشترکان در بخش خانگی که ۵۰ درصد مصرف گاز در این بخش را دارند بهای گاز را افزایش دادیم.

وزیر نفت افزود: در محاسبه مصرف گاز ۱۲ پله داریم که از پله چهارم به بعد به ازای هر پله ۴۰ درصد قیمت گاز را برای مشترکان پرمصرف افزایش دادیم و از این محل روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز کاهش یافت که همانند تولید یک فاز پارس جنوبی است و توانستیم حجمی از سرمایه گذاری برای جبران مصرف گاز را کاهش دهیم البته در آمد شرکت گاز نیز روند خوبی داشته است.

وی ادامه داد: با سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان نیز در استان‌های شمالی به ویژه استان گلستان گازی رسانی پایدار شد.

او گفت: از دی سال ۹۵ سوآپ گاز از ترکمنستان متوقف شد، اما با دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و نگاه به همسایه‌ها موضوع سوآپ گاز در سفر رئیس جمهور به عشق آباد اجرایی شد و سالانه یک و نیم تا دو و نیم میلیارد مترمکعب از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان تبادل گازی انجام می‌دهیم. این قرارداد از ۱۰ دی امسال اجرا شد.

وی افزود: قیمت سوخت مایع به صنایع عمده را به قیمت گاز با آن‌ها محاسبه کردیم و زمستان امسال در هیچ بخشی کمبود سوخت اتفاق نیافتاد و هر جا کمبودی بود با سوخت مایع جبران کردیم.

وزیر نفت گفت: سال گذشته در دی و بهمن ماه خاموشی‌های بسیاری بدلیل قطع سوخت نیروگاه‌ها اتفاق افتاد، اما امسال برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها سوخت مایع را در زمان مناسب و افزایش ۲۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته افزایش داریم.

وی افزود: هر جا کاهش سوخت گاز داشتیم پیش از قطع آن با سوخت مایع جبران کردیم.

اوجی گفت: بخش سیمان با سوخت مایع بکار خود ادامه داد و سوخت مایع را با قیمت گاز برای آن‌ها تامین کردیم و گاز بیشتر صنایع فولاد را که بخش احیاء بود قطع نکردیم، اما بخش‌های دیگر این صنعت را سوخت مایع دادیم.

وی ادامه داد: درباره سوخت پتروشیمی‌ها نیز سوخت مایع برای آن‌ها تامین کردیم، اما پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند خوراک آن‌ها تا حدودی کاهش یافت و دچار آسیب شدند که اگر تعمیرات اساسی را در این مدت انجام دهند آن‌ها را بستانکار شرکت گاز خواهیم کرد و زیان آن‌ها محاسبه و خسارت شان پرداخت می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه باید در حوزه صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری کنیم افزود: از ابتدای دولت سیزدهیم اولویت نخست ما توسعه میادین نفت و گاز است.

وی گفت: بدلیل سرمایه گذاری نکردن در میادین افت فشار اتفاق افتاده است و پالایشگاه‌های گازی زیر ظرفیت کار می‌کنند.

او ادامه داد: نیاز داریم که در میادین سرمایه گذاری شود و برای افزایش فشار و حفظ تولید و کشف میادین جدید برنامه ریزی کرده ایم.

وی افزود: برای جلوگیری از کاهش سالانه ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب تولید گاز در سال‌های آینده پیش بینی کرده ایم در مدت هشت سال باید ۸۰ میلیارد دلار در بخش بهینه سازی بالادست و صنایع پایین دست نفت و گاز سرمایه گذاری شود.

اوجی گفت: نیاز داریم چاه‌ها و تاسیسات جدید حفاری و ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای سرمایه گذاری در میادین مشترک، مستقل و میادین نفتی با هدف حفظ و افزایش تولید تلاش می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: در این جهت با ایجاد کنسرسیوم هلدینگ‌ها و بانک‌های بزرگ و استفاده از منابع بانکی، اوراق مشارکت، اختصاص سهم چهارده و نیم درصد از محل فروش نفت و گاز، نگاه به سرمایه گذاری خارجی، توسعه و کشف میادین جدید نفت و گاز را پیگیری می‌کنیم.

اوجی افزود: بیشتر سرمایه گذاری‌ها در بخش نفت و گاز به ویژه در بخش پتروشیمی و پالایشگاهی سرمایه گذاری خارجی و فایناس بوده است.

  • نت سنتر