نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

بایگانی

تعریف دقیق گفتار چیست؟

شنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۲، ۰۳:۳۴ ب.ظ


اولین مسئله ای که بسیاری از افراد به اشتباه می گویند، تعریف صحبت کردن است. سوء تفاهم هایی نیز توضیح داده می شود که باعث می شود افراد در زمینه های شغلی استعداد صدا اشتباه کنند!

برای تعریف دقیق گویندگی با من، علی حاجی پور از آکادمی گویندگان همراه باشید.

تعریف گفتار

اگر بخواهم سخنوری را در کتابی تعریف کنم، باید بگویم: «هنر و تکنیکی است که گوینده با شناخت و درک کامل از زبان مادری و ادبیات آن، زبان نوشتاری را با حق عقل و ابزار استفاده می کند. با لحن مناسب برای ایجاد ارتباط و "انتقال مفاهیم با حفظ اعتماد زبان را معنادار می کند."

این یک تعریف در زبان کتاب های درسی دبیرستان است، قطعا درک آن دشوار است! اما اگر می‌خواهید روایت را به ساده‌ترین شکل ممکن تعریف کنید، باید بگویم وقتی چیزی توسط شما منتقل می‌شود، وقتی صدای شما آنجاست، اما در تصویر شما نیست، کار روایت را انجام داده‌اید.

سخنران کیست؟

حال اگر بپرسید گوینده را تعریف کنید، با توضیح طولانی و متفاوت به این سوال پاسخ نمی دهم:

گوینده کسی است که پیام مکتوب را از طریق گفتار به بهترین نحو به شنونده منتقل می کند.

حال بیایید به چند مفهوم برای درک بهتر مفهوم صحبت کردن با هم نگاه کنیم:

برخی از نظرات را تکرار کنید

در زبان انگلیسی، بیش از سه کلمه برای توصیف یک کنش گفتاری استفاده می شود:

قوی، قوی، قوی

خدا را شکر در ایران هر سه این آثار گویندگی نام دارند. تلاش برخی از همکاران برای ادغام این مفاهیم تا حدودی مفید است، اما کافی نیست. به تعاریف آنها نگاهی بیندازید.

صدا: طبق تعریف بالا، وقتی کار شما پخش می شود که شامل صدای شما می شود، اما نه تصاویر شما، صدایی مانند کتاب صوتی، تبلیغات تبلیغاتی و غیره ایجاد کرده اید.

صداپیشگی: اینها انواع مشاغل اسپیکینگ هستند که با بازیگری (دوبله) زیادی همراه هستند و معمولا از صدای شما در انیمیشن ها، بازی های رایانه ای و ... استفاده می کنند.

دانلود: در لغت به معنای بازیافت است، این در مورد فیلم، سریال، انیمیشن، بازی کامپیوتری و غیره صحبت می کند. برای شخصیتی که قبلا صدا دارد. چه به زبان فارسی و چه به زبان خارجی.

تفاوت بین انجام یک کلمه و تکرار یک کلمه

دوبله، دوبله ای است که محدود به شخصیت فیلم و اعمال و حرکات آنهاست. شما باید بتوانید تا حد امکان به آن شخصیت نزدیک شوید و به آن شخصیت تبدیل شوید!

اما صداپیشگی بیشتر زمانی است که شما در تلاش برای خلق یک شخصیت جدید هستید و باید آن را از ابتدا خلق کنید. دستان شما برای انجام بازی های مختلف باز است و نقش خلاقانه بیش از دو برابر می شود. مثل این نیست که شخصیتی داشته باشید و اینطور عمل کنید، بلکه باید جنبه هایی از شخصیت خود را خلاقانه در اجرای خود به نمایش بگذارید.

به طور کلی هر یک از این دو گروه از افراد آموزش های یکسانی می بینند، اما برای دوبله باید توانایی انطباق با شخصیت های فیلم را به دست آورید، مثلاً مطابق با او نفس بکشید، بازی ها، صدا و بیان خاص او. از طرف شما، حتی اگر توافقی با او صحبت کنید.)

صدا پیشه

عموماً به فردی که شغلش با صدایش مرتبط است و از آن درآمد کسب می کند صداپیشه می گویند. این تعریف مفهومی گسترده‌تر از تعریف فوق است که حتی افرادی را که با بلندگو در فرودگاه‌ها صحبت می‌کنند نیز شامل می‌شود.

بنابراین آموزش باید متفاوت باشد، درست است؟

هر یک از آموزش های فوق ممکن است در ابتدا  آیتم ساز رادیو مشابه به نظر برسند، اما با پیشرفت ما، انواع آموزش ها متفاوت خواهد بود زیرا نیازهای شما برای تخصص در هر زمینه متفاوت خواهد بود.

با این حال، آیا واقعاً به دنبال یک بلندگو هستید؟

در برخی از مشاوره های من، افرادی که اول می آیند علاقه زیادی به صحبت کردن نشان می دهند. بعد که کمی بیشتر صحبت می کنند، متوجه می شوم که آن را با رشته های دیگر قاطی کرده اند. به عنوان مثال، بسیاری از مشتریانی که به عنوان سخنران به من مراجعه کرده اند، تقریباً همه چیز را جلوی حوزه کاری گویندگان رد می کنند و می گویند: "می خواهم نمایش های صحنه ای بیشتری انجام دهم!" به عبارت دیگر، به دلیل مهمترین بخش اجرا، یعنی صدا، اجرای صحنه ای با گفتار یکی می شود.

هر رول گردو نیست!

سه روش زیر را در نظر بگیرید. عکاسی، مکانیک خودرو و جراحی مغز و اعصاب. نظر شما در مورد این چیزها چیست؟

تنها شباهتی که بین این سه می بینم استفاده از دست در کارشان است. پس آیا می توان گفت که این سه حوزه به هم مرتبط هستند؟ اصلا!

چرا از هر سه دست برای انجام کار استفاده نمی کنید؟

دقیقاً همین مشکل در صحبت کردن و اجرا وجود دارد. درست است که هر دو از صدا برای کار خود استفاده می کنند، اما تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. به عنوان مثال، نقش زبان بدن در گفتار بسیار کمتر از نقش آن در عملکرد است. وقتی صحبت می کنید هیچ کس نمی تواند ببیند. در بهترین حالت، نقش بدن شما کمک به نمایش صدای شماست. اگر هنگام صحبت کردن، دستان خود را به روش خاصی حرکت دهید، گویندگان پیشکسوت مشکلی نیست. اگر همین کار را در نمایش بصری انجام دهید، فاجعه کامل ممکن است رخ دهد.

یا مثلا کنترل جمعیت، گوینده دقیقا چه کار می کند؟

درست است که صحبت کردن و اجرا کردن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و ممکن است تمرین های مشابه زیادی داشته باشند، اما مطمئناً تفاوت های زیادی با هم دارند. برخی از دوستان برای بهبود عملکرد خود درس گفتار می گذرانند. این می تواند مفید باشد، اما مسلماً برخی از دوره های آموزشی با دوره های اسپیکینگ هرگز توسط سخنران استفاده نمی شود. به عنوان مثال یک موسسه فنی و حرفه ای در حرفه گویندگی در مجموع 40 ساعت آموزش «شعر کلاسیک فارسی و نثر خوانی» می بیند. این قسمت از آموزش صحنه چقدر به مجری کمک می کند؟

در برخی مدارس نام دوره آنها «دوره گفتار و اجرا» است. یعنی در این دوره شما را گوینده و مجری می کنند و در جلسات مختلف (جلول قالیق!)
 

  • نت سنتر