نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

مجله خبری آنلاین

نت سنتر

در وب سایت نت سنتر، جدیدترین اخبار از سراسر وب به اطلاع شما خواهد رسید. می توانید با دنبال کردن این وبگاه، از جدیدترین رویدادها مطلع باشید.

 

دررابطه‌با درمان و جراحی اکتروپیون چشم چه می‌دانید؟ اکتروپیون به وضعیتی اطلاق می‌شود که ماهیچه‌های اطراف پلک ضعیف و سبب چرخش آن به‌سمت بیرون شده‌اند. به این حالت، پلک معکوس یا برگشتی می‌گویند. این اتفاق، سطح ظریف و حساس داخلی چشم را در معرض آلاینده‌ها و عوامل محرک قرار می‌دهد.

باتوجه به این موضوع که پلک‌ها، هم در زیبایی حالت کلی چهره و هم در محافظت از چشم‌ها نقش دارند، هر نوع آسیب وارده که یکی از آن‌ها اکتروپیون است، مستلزم درمان خواهد بود. جراحی که با پیوند پوست و اصلاح بافت پلک صورت می‌گیرد، به‌نظر می‌رسد که یکی از تاثیرگذارترین درمان‌ها برای رفع چنین زائده‌ای باشد. با ما همراه باشید تا از اکتروپیون مطالب بیشتری بخوانید.

ارتباط نزدیک درمان و جراحی اکتروپیون چشم با بلفاروپلاستی

یکی از جذاب‌ترین عمل‌های جراحی که به کشیده‌‌ترشدن و درشت‌تر نشان‌دادن چشم‌ها منجر می‌شود، کانتوپلاستی است که شاید برخی از شما آن را نمی‌شناختید. این عمل، به رفع افتادگی پلک پایین شهرت دارد و برای درمان شل شدن پلک پایین که به کاهش کلاژن مربوط است و در واقع از بیماری اکتروپیون سرچشمه می‌گیرد، روشی ایمن و موثر شناخته می‌شود.

درمان اکتروپیون با بلفاروپلاستی، رابطه تنگاتنگی دارد. شاید بپرسید بلفاروپلاستی چیست؟ در حقیقت، این درمان با هدف حذف و ازبین‌‌بردن پوست اضافی پلک انجام می‌شود و نتیجه آن، رفع پف‌آلودگی پلک بالا و پوست اضافی است که باعث انسداد در مسیر بینایی افراد شده‌اند.

البته تفاوت اندکی که بین این 2 عامل درمانی وجود دارد، این است که بلفاروپلاستی را می‌توان جراحی جوان‌سازی در نظر گرفت و درمان اکتروپیون که فقط به پلک پایین اختصاص دارد، به برطرف‌سازی مشکلاتی می‌پردازد که شکل طبیعی چشم، به‌خصوص گوشه‌های آن را دچار تغییر کرده‌‌اند.

علائمی که نشان می دهد شما دچار اکتروپیون هستید!

اکتروپیون در پلک پایینی ایجاد می‌شود و به‌وضوح مشهود است ولی بااین‌حال، علائمی بروز می‌کند که به تناسب شدید یا خفیف‌بودن در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. شایع‌ترین نشانه‌های این ناهنجاری را در موارد ذیل می‌خوانید.

  • قرمزی چشم
  • درد و سوزش
  • حساسیت به نور
  • افزایش ترشحات چشمی به‌دلیل تحریک‌پذیری بالا
  • احساس ناراحتی در لپه پلک به‌دلیل برگشت آن به بالا

دلایلی که ممکن است شما را با درمان و جراحی اکتروپیون چشم پیوند بزند

به‌نظر نمی‌رسد که جراحی ترمیمی پلک پایین، فقط جنبه زیبایی‌شناختی داشته باشد. دلایل زیادی وجود دارند که برخی از آن‌ها مادرزادی و برخی دیگر اکتسابی هستند. گروهی از آن‌ها به‌طور ناگهانی و گروهی دیگر به‌شکل تدریجی، موجب برگشت پلک پایین می‌شوند و این‌گونه است که شما ناچارید تحت‌درمان قرار بگیرید. لیستی که در پایین می بینید، بخش کوچکی از این دلایل را توضیح می‌دهد.

  • ضعف عضلات چشم و شل‌شدن بافت آن
  • سوختگی پلک
  • سندروم داون و اختلال پوستی به نام اکتیوز هارلیکن
  • کاهش وزن زیاد در مدتی کوتاه
  • ایجاد کیست در نواحی اطراف پلک
  • فلج عصب صورت به‌دلیل ناهنجاری‌هایی همچون سکته مغزی
  • بیماری‌های پوستی مانند درماتیت تماسی
  • رادیوتراپی پلک

نحوه درمان و جراحی اکتروپیون چشم

به‌دلایلی که در عنوان قبل به آن‌ها اشاره کردیم و همچنین افزایش سن، عضله‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های پلک ضعیف می‌شوند. جراحی اکتروپیون، با بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. بدین شکل که بعد از ضدعفونی‌کردن کامل چشم‌ها، در گوشه خارجی پلک، برش‌های کوچکی انجام می‌شود.

زائده‌های اضافی مربوط به پوست پلک پایین، به‌واسطه این برش‌ها برداشته و عضله‌ها و تاندون‌های شل‌‌شده، تاحدامکان کشیده می‌شوند. درصورتی‌که بیمار به زخم‌های پوستی و فلج عصبی صورت مبتلا باشد، احتمالا ابتدا به جراحی‌های ثانویه احتیاج دارد تا بافت پلک ترمیم شود.

آیا کاندید مناسبی برای درمان و جراحی اکتروپیون چشم هستید؟

ازآنجایی‌که این عمل جراحی با بیهوشی همراه است و به‌دلیل برش‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، یک جراحی تهاجمی شناخته می‌شود، باید به سلامت عمومی بدن‌تان به‌طور جدی توجه کنید. شرکت در جلسه‌های مشاوره قبل از عمل را جدی بگیرید و اگر بیماری خاصی دارید یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

چه عواملی موجب قرینه نبودن چشم ها بعد از درمان و جراحی اکتروپیون چشم می شود؟

عدم تقارن چشم‌ها بعد از عمل ترمیمی پلک پایین، ممکن است به‌دلیل توجه‌نکردن پزشک به عدم تناسب در مقدار بافت‌های خارج‌شده از پلک و افتادگی بیشتر ابرو در یک طرف باشد. یعنی احتمال دارد عارضه اکتروپیون در یکی از پلک‌ها، شدیدتر از دیگری باشد. همین موضوع، سبب قرینه نبودن چشم بعد از جراحی می‌شود. درصورتی‌که این مشکل، بعد از 4 الی  6هفته بهبود نیابد، پزشک ملزم به تکرار عمل خواهد بود.

با این اوصاف، به اهمیت انتخاب یک کلینیک خوب و پزشک باتجربه پی بردید و دانستید که وسواس شما در چنین مسئله‌ای، در نهایت، می‌تواند به رضایت خودتان از روند درمان ختم شود. البته فارغ از دقت و کیفیت عملکرد جراح، عدم پایبندی شما به توصیه‌های مراقبتی قبل و بعد از عمل هم، ممکن است به قرینه‌نبودن چشم‌هایتان بیشتر دامن بزند.

درمان و جراحی اکتروپیون چشم با کلینیک تخصصی RMC

شاید بگویید انتخاب یک پزشک متخصص و حاذق، نقش موفقیت‌آمیزی در روند درمان دارد! کلام شما متین اما انتخاب یک کلینیک معتبر جراحی، اهمیت بیشتری در پیشبرد موفق درمان، به‌ویژه جراحی‌های ترمیمی و زیبایی خواهد داشت.

در واقع، هم پزشکان باسابقه کلینیک‌های معتبری را برای فعالیت انتخاب می‌کنند و هم یک مرکز درمانی پیشرفته، مجهز به مدرن‌ترین و کامل‌ترین دستگاه‌هاست و این موضوع، دست پزشک را برای راهکارهای درمانی کم‌خطر و موثر باز می‌گذارد.

در این راستا، کلینیک تخصصی RMC، یکی از مطرح‌ترین مراکز درمانی ایران و البته اولین مرجعی بود که با جراحی پیوند پوست، بازکردن و پیوند ماهیچه ارتباط گرفت و توانست تجربیات و تکنیک‌های ارزشمندی را در حوزه جراحی‌های ترمیمی ارائه دهد.

شما با انتخاب بهترین جراح پلک از بین بی‌شمار پزشکان تاییدشده این مجموعه سرشناس، حس لذت‌بخشی از رضایت را تجربه می‌کنید و می‌توانید شاهد معجزه بازگشت زیبایی‌های ازدست‌رفته‌تان باشید.

جمع‌بندی

درمان و جراحی اکتروپیون چشم، از آن جهت اهمیت دارد که اگر صورت نگیرد، پلک تحتانی و مخاط در برابر آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند و به‌تدریج مشکلاتی نظیر خشکی چشم، عفونت و التهاب قرنیه، انسداد مجاری اشک، کاهش قدرت بینایی و در مواردی نابینایی کامل خواهد شد.

مهم است که درمان اکتروپیون را جدی بگیرید و با اقدامی به‌موقع، از رخداد مشکلات بعدی پیشگیری کنید. کلینیک تخصصی RMC، از بزرگ‌ترین مراکز درمانی، تحت استانداردهای روز دنیاست که با بیش از  30 پزشک مورد تایید، می‌تواند پاسخگوی شما از یک درمان موثر باشد.

 

  • نت سنتر